7/25/13

15 Ramadhan

Now Playing : Ten Cent Blues - Eisley.



Aku mengantuk tapi tak lelap.
Aku lapar tapi aku rasa kalau masak Maggi melampau sangat.
Jadi, aku tunggu waktu sahur.


Masih berkenaan rumah sewa. Siang tadi, aku bawa kawan aku yang bernama Ain untuk teman aku cari-cari rumah sewa baru dan tengok keadaan rumah sewa sekarang.


Aku tak call lagi tuan rumah aku. Aku ingat nak suruh mak aku je yang cakap. Aku kalau cakap telefon ni blur. Eceh.


Pertengahan puasa ni macam dah ramailah pula yang upload teaser baju raya, bertanya-tanya kawan pakai baju warna apa. Aku tak beli lagi. Pagi tadi, masa ayah aku hantar aku dan Ain pergi rumah sewa, ayah aku dah hulur duit. Kot-kot aku nak pergi tengok baju raya dengan mall berhampiran.


Tapi penyudahnya, aku tertidur dekat rumah sewa tu. Ain tengok Sherlock Holmes dan movie-movie apalah yang dia nak dekat laptop aku. 30 minit sebelum ayah aku sampai untuk ambil kami, kami tengok drama dekat TV sama-sama.


Dalam kereta ketika perjalanan pulang, aku jadi DJ. Macam rimaskan kalau mulut rasa nak nyanyi tapi radio tak henti-henti iklan. Bila ada lagu pula, lagu jenis yang tak berapa nak berkenan dengar. 


Aku tukar radio sampai satu tahap

"Aimi, kenapa awak tukar radio. Lagu tadi macam comel je," tegur Ain dari tempat duduk di belakang.

"Hish, dengar sikit je kita dah tak berkenan!"


Tapi bila aku tukar radio lain, tak ada lagu yang best pun. Aku bukalah radio tadi balik. Dapatlah Ain dengar sikit lagu tadi. Selebihnya, DJ radio ada umumkan tajuk lagu dan nama penyanyi. Aku harap Ain dapat tangkap dan dengar di Youtube.


Ada satu tahap tu, aku dah malas nak tukar radio. Tapi ayah aku kata pula "Lagu apa ni ?" Mungkin dia rimas mendengar, DJ di radio tu mem-parodi lagu tak tentu hala. Jadi, aku kembali bertugas.


Akhirnya, kedengaran satu irama yang sesuai dengan citarasa semua.

"Haa, lagu raya!" ujar Ain di belakang.



Jadi, lagu itulah yang kami duetkan bersama sehingga sampai di hadapan rumah Ain. Sesekali badan digerakkan ke kiri dan kanan sambil memandang keluar tingkap kereta.


'Berdendang mari berdendang, Berdendang di seluruh alam, Bergema suara bergema, Nazam Lebaran ~'

1 comment:

Akemi Siegel said...

Aimi, jangan lupa mai rumah kita main lagu raya~ :p