8/31/13

Pendengaran.

Laptop aku dah kembali.

Patutnya aku dah boleh menulis dengan produktif macam apa yang aku bayangkan bila aku tak ada laptop. Tahu jelah manusia ni dengan sikap 'kalau-kalau' nya.

Tapi bunyi dari speaker laptop ni masih pecah. Tak dinasihatkan untuk baiki.
Jadi, aku dalam dilema untuk memilih alat bantu bunyian pada laptop aku. Antara earphone atau speaker. Aku cuma boleh pilih satu.

Aku bukanlah penggemar earphone (dekat sini kau boleh konklusikan yang aku memang tak pernah dengar lagu dalam kelas ketika pensyarah mengajar.) Lagipun, bila pakai lama-lama gegendang jadi sakit.

Earphone juga buat aku macam takut nak nyanyi kuat, takut rupanya aku tengah menjerit. Kalau speaker, aku lebih peka tentang kuat mana dan boleh perlahan kan.

Tapi ramai yang mula bagi pendapat untuk beli earphone atas sebab privasi, katanya. Sebab tak semua orang nak dengar apa yang kita dengar.

Aku mempertimbangkan speaker sebab gempak sikit sound system bila tonton filem dengan kawan-kawan atau ahli keluarga beramai-ramai. Lagipun, ada banyak artikel yang tak menggalakkan pemakaian earphone kan. Tambah pula, dengan speaker bebas wayar jadi boleh bangun dan menari-nari mendengar lagu.

Satulah yang pasal earphone yang aku tak tahu orang lain rasa macam aku ke tak, sebab dah lama aku simpan hal ni tapi tengok tak ada orang utarakan pun.

Betullah, earphone untuk privasi dan tak semua orang nak dengar apa yang kita dengar. Tapi bila yang pakai tu mula menyanyi dan dengar macam tak ketahuan, itu lebih mengjengkelkan. Tambah pula, bila kita dah hint 'Oi, diamlah!' tapi dia tak dengar sebab asyik sangat dengan apa yang didengar dalam earphone tu.

Sekurang-kurangnya bila pakai speaker, apa yang dia sedang dengar tu kita dalam dengar dan rasa tak terganggu sangat.

Tapi jenis yang dengar benda orang lain secara jelasnya tak boleh terima dan dia tak ikut buat bising, patut pakai earphone.


Pandangan, anda ?

2 comments:

Muhammad Ikhwan Radzali said...

kalau aku senang. aku penggemar muzik dan bunyi in general, so i'll buy both.

sorry. hal ni aku takleh memilih. macam usesless je aku rasa pendapat aku ni. kahkah.

ok lah, speaker kot untuk kau... for now.

kocix! said...

aq lebih suke speaker n pasang kekuat! hahaha
kalo pki headfon pon psg kuat2.
tp kalo headfon/earfon ni feeling nye lebih mendalam.lgi2 kalo dgr lagu sedih.hihihiii