10/23/14

Padam Api

Lepas sebulan dekat sini, aku sedar perbualan aku dan kawan designer ni tak ke mana. Masih lagi berkisar tentang berapa lama aku intern. 

Jadi, aku rancang untuk naikkan level perbualan kami.

Mungkin sampai ke peringkat yang aku boleh bagitahu yang cover buku yang final dia submit hari tu bukan the best work dia. Aku percaya dia boleh buat lagi baik. Mungkin lepas tu, dia boleh pula jawab apa yang ciri-ciri yang company cari pada sesebuah cover buku.

Aku memandai je ni. Aku bukan pernah tengok pun portfolio dia.

Jadi, pukul 4 petang – waktu biasa untuk dia keluar merokok di tangga.
Aku pula dah mengantuk teruk ni.
Aku rancang untuk sesuatu.

Setiap tingkat di company ni ada tempat merokok. Macam style tangga kecemasan kebakaran tapi ada tong sampah ber-ashtray, lepas tu ada petak empat segi tanpa kaca untuk menghirup udara dari luar (Come on, kita tak nak ada sesiapa lemas asap di sini!).

Aku buka pintu. Aku jengah dalam kegugupan.
Sepasang mata memerhati dengan penuh persoalan.

“Aku nak tengok orang sambil hisap rokok buat apa lagi. Kalau aku pergi time tak ada orang, tak ada pointlah,” aku buat pembelaan tanpa dipinta.

“Aku tengah on fire kot,” asap dihembus ke arah bertentangan.

“Tahu …” aku ambil rokok di tangannya dan padamkan dalam ashtray “sebab tu aku datang.”

“Hmm …”

 Aku jungkitkan bahu.

Kami sama-sama menghirup udara yang lebih segar sambil melihat lalu-lintas di hadapan pejabat melalui petak tanpa kaca tadi.

Janggal macam biasa.

*** 

Aku kembali perform dengan sampai 5 minit awal sebelum waktu pejabat.
Semalam aku sampai lewat. Minggu lepas pun aku ada lewat sekali.

Masuk ke pintu jabatan, jantung aku berdegup kencang. Aku sedang melihat dua tangan yang selama ini selalu memegang mouse dan keyboard, rancak menyusun atur imej dalam Adobe Photoshop, kini, sedang rancak menyusun kad dan sampul yang bila aku jalan makin hampir – ada gambar peta-peta.

Sah! Kad kahwin.

Aku cuba berjalan tenang menuju ke kubikel aku dan berharap tak ada orang dengar degup jantung aku yang sangat kuat.

Aku duduk. Buka Youtube: ‘X’ Ed Sheeran Full Album.

Lepas itu, aku pantas sambung menyemak buku falsafah yang aku tak siap-siap semak dari minggu lepas. Aku try speed up bacaan aku pun tetap tak boleh juga nak habiskan dalam 5 hari.

Masa itulah, ada 2 tangan sedang menghulur satu sampul.

Aku mengangkat muka melihat pemilik tangan itu.

*** 

Bammm!

‘Ouch!’ aku menggosok dahi aku.
Aku jengah juga sekeliling kot-kot ada kad tertinggal atas meja.

Ngeri betul mimpi tadi. Fuh!

Aku tak pernah lagi tertidur sampai terhantuk muka ke meja. Ini yang pertama.

Aku tengok manuskrip depan aku. Ada lagi 100 halaman.
Aku sekarang di bahagian di mana menceritakan kesan kapitalisme paling dalam adalah manusia dianggap sebagai mesin.
Syukur, aku masih nampak nilai aku di sini.

Aku tengok jam.
4.20 PM.
Eloklah aku bawa diri ke surau.

No comments: