11/14/14

TV Show Launching & Film Premiere

Aku keluar dengan Manda Ahad lepas. Pergi Mid Valley. Kata Manda, tempat popular tu.

“Eh, apahal tak ramai orang pun dalam KTM ni?” soal Manda.

“Sebab semua orang dah kat sana kot.” 

Ternyata benar, sesak Mid Valley.

Aku nak shoe hunting. Satu perkara, kau kena tahu kami suka berlakon jadi pengacara Mad Market.

Jadi, turun dari KTM aku dah ready untuk ambil role aku sebagai pengacara ‘Ok, untuk episode kali ini kami akan membawa anda ke ...’

‘Ish!’ Manda tepuk lengan aku sebagai signal ‘jangan nak mulalah’.

Aku gelak. “Eleeeeh, come onnnnnn,” aku laga bahu aku pada Manda.

Sebelum shoe hunting, kami perlu makan. Aku dah decide untuk makan Nasi Goreng Thai (itu pun selepas 5 kali pusing food court).

“Aku kena beli makanan selain Nasi Ayam. I don’t know why I’m always attracted to Nasi Ayam,” kata Manda sambil meraup dagunya.

“Masa aku tengah pilih makanan tadi, aku terdengar orang cakap ‘eat something you don’t eat everyday’. Ikutlah nasihat dia?"

“Hmm, aku nak makan makanan Jepun ah.”

5 minit kemudian, Manda muncul dengan Chicken Katsu Don.

“Ini macam nasi ayam versi Jepun je,” aku sengih pada Manda.

Manda tepuk dahi. “Shut it Aimi! It’s not!”

“It is!”

“Ok, jom makan!”

“Ok.”

Kami habiskan suapan pertama dalam mulut kami sebelum Manda mula untuk jadi pengacara Jalan-jalan Cari Makan “Oh, sup ini memberikan satu rasa yang unik. Manis ...”

*** 

Paan merupakan pelajar perfileman. Idola dia Mamat Khalid.

Aku selalu cakap dekat Paan, nanti kalau nak pelakon ambillah aku. Walaupun, aku ada masalah camera shy. Apa-apa spontaneity yang aku boleh buat dengan Manda, aku tak boleh buat depan kamera.

Bila kamera on, pertuturan akan jadi fake dan janggal. Aku rasa nafas aku jadi pendek-pendek. Rasa gementar macam naik lif dengan orang yang kita suka (Kah kah, ini ke perumpamaan terbaik aku boleh bagi?)

Tapi aku tetap berangan yang satu hari nanti, kami akan bercakap di hadapan ribuan orang tentang filem yang aku lakonkan dan Paan arahkan ni. Ahli kerja lain pula kawan-kawan terdekat kami masa diploma dan team yang Paan ada sekarang. Masa tu, semua orang akan tahu yang cerita ni dibuat atas persahabatan power, perkongsian art dan mencatatkan satu penanda aras dalam industri.

Ketika itu, Paan boleh bagi talk konsep ‘cerita biasa-biasa yang diblockbusterkan’ yang dia pegang.

*** 

Suatu hari ketika sedang pilih lauk di kedai makan Ag kata pada aku “Aku nak ambil MUET baliklah.”

Selesai meletakkan ayam goreng ke dalam pinggan, aku kata pada Ag “Ok, we should start practice now!

Perbualan Bahasa Inggeris kami mungkin didengari satu kedai, entah kenapa bila bertutur bahasa kedua dengan kawan yang hari-hari kita bercakap bahasa pasar, nada Inggerisnya jadi tinggi. Ag mula terbawa-bawa perbualan Bahasa Inggerisnya sehingga mengajak Mak Teh (pemilik kedai) untuk turut speaking.

Kami akhirnya mulakan satu program “Hai, anda bersama saya Kak Aimi ...”

“... dan Abang Ag”

“dalam rancangannnnnnnnnn ... SPM Tutor TV! Let’s speak in English!” BOOM!

*** 
Kuat berangan!

Old habit die hard.

*** 

Kau tahu kenapa cerita Paan tu tak ada dialog? Sebab dia tak siap tesis dia lagi. Katarsis – Life of Pi something. Macamana nak lanjutkan angan kalau Literature Review tu tak hantar?

Tahu kenapa aku keluar dengan Manda? Sebab kami pun sama, stuck juga tak buat tesis.

Selamat Maju Jaya buat kita semua dan semua pelajar semester akhir!

Berbeza dan Tahniah buat Ag, dia dah siap hantar dan tinggalkan pesan “Baik kau buat setiap malam lepas kau balik kerja (intern), dari plan kau yang nak cuti 2 hari tu. Boleh ke siap 2 hari tu? Orang kata sikit-sikit lama-lama jadi bukit!”

 Reality hits hard! 


 Ah, aku tetap nak cuti 2 hari!

3 comments:

Azizi Dain said...

sampai terkeluah air liur baca blog awak ni.

Amanda said...

Nasib baik tak terkeluar gigi *note to myself

Iki Ali said...

Sekurang-kurangnya nasi ayam Jepun kat food court lebih berbaloi berbanding nasi goreng Pattaya Jepun yang overpriced kat Pasta Zenmai. Ouuufff, sakitnyaaa hati. TT~TT