9/9/15

Sambil-sambil Menunggu di Bus Stop

Aku memang selalu je menunggu di bus stop. Tapi ni first time lah aku nak tulis blog sambil menunggu.

Mungkin sebab apa yang aku tunggu ni pun berbeza. Kawan aku tiba-tiba Whatsapp suruh tunggu sebab dia nak pas masakan dia. Terharu betul!  Sekali hari tu, dia buat aku dengan Diah terharu sebab dia nak hidangkan lamb chop.

Hari ni lagi sekali. Apa pulak hari ni? Hmm hmm hmm.
7.10 PM
***

Hujung minggu hari tu, aku habiskan dengan Manda.  Jadi hujung minggu aku kali ni, style hujung minggu Manda. 

Ktorang pergi tengok bazaar barang antik, kedai CD-DVD, kedai poster, kedai buku dan A&W.

Sampai kat salah satu table jual baju-baju ni aku terhenti. 'Cantik juga cardigan ni,' fikir aku sendiri.

Sambil itu aku mula terbayang dua tiga, baju kurung, blouse, sweatshirt yang aku angankan nak beli bila dapat gaji nanti. Mungkin aku patut lebih berhemah dan tak borong semuanya serentak, sebaliknya, had kan pada 1barang 1bulan.

Bila aku terhenti, Manda turut sama terhenti. 

Kemudian, Auntie / pemilik kedai itu mula mendekati kami. "Beli dik, kain pun tak panas ni. Sekarang pun memang trend orang pakai panjang-panjang."

Kami balas dengan senyuman ringkas. Aku kata,  "Haa, tulaaa...cantik."

Slack kardigan tu sebab kat bahagian lengan tu jarang sikit. Selalu hal-hal macam ni buat aku berfikir dua tiga kali untuk membeli. Kadang-kadang tak fikir terus reject.

Lepas tu,  Auntie tu kata lagi "You guys pernah pergi SS15?"

Manda angguk, aku angguk perlahan. Sebab dah tak ingat bila last pergi SS15 dan tak pasti soalan selanjutnya berkaitan apa.

"Haa, kat sana... Baju macam ni mesti harga 219. Auntie jual murah je. Tadi ada satu student ni dia terkejut dengan harga murah ni terus beli 3."

"Oh ye ke?" reaksi Manda selamba.

"Cuba you guys teka berapa ringgit," Auntie itu menduga kami.

Aku pantas berpaling pada Manda. Mungkin jawapan dan penilaian Manda lebih matang.

Manda gelak-gelak kecil.

"Tekalah," sekali lagi Auntie itu menduga kami.

"Alaaaaaa,  takutlah nak teka," balas Manda akhirnya.

"Oklah harga dia 39."

Kami menghela nafas, "Ohhh."

Selepas berbasa-basi kami pun berlalu dari kedai itu.

"Murah ke weh 39?"

"Ntah, aku tadi nak teka 25."

"Aku lagi terkejut student tu beli 3. Ingatkan RM10."

"Tapi memang kalau SS15 itulah harga Auntie tu cakap."

Nasib aku tak cakap, aku rasa harga kardigan tu RM10. Kalau tak, mungkin dirotan hanger Auntie tu letak harga sasaran terlalu rendah :p

***

Anyway, inilah hasil penantian dekat bus stop tadi.

Alhamdulillah. Terima kasih.


12.10 AM

No comments: