3/15/17

Escape to Penang, Escape in Penang

Now Playing: Baby - Justin Bieber ft. Ludacris

Penang, aku kembali lagi!

Kali ni dengan geng lain pulak. Fokus aktiviti pun lain. Tiba-tiba rasa Penang sangat besar dan ada banyak benda lagi tak explore.

Anyway, kali ni aku Penang bersama Shiera, Safwan, Ezzah dan Daniel. Highlight kunjungan kami adalah Escape Penang. Untuk aktiviti lasak ni, aku tak tahulah aku yang bersabar dengan dorang atau dorang yang besabar dengan aku. Kah kah!

Tiket kami tempah awal online. Jadi selepas bersarapan nasi lemak dan roti canai, kami pun terpacak di hadapan pintu Escape tunggu dijemput masuk.

Berdebar-debar untuk mengetahui potensi diri.
Matahari bersinar riang. Untuk orang terlupa pakai sunblock macam aku, aku banyakkan berdoa jelah tak terjadinya sunburn.

Masuk-masuk je dalam ni, rasa tak tentu arah. Tak tahu nak buat aktiviti mana satu. Mujur kami dikurniakan map yang Ezzah simpan dan Shiera dah buat study pasal tempat ni.


10.00 pagi dah terpacak depan pintu.
Handphone tak boleh bawa setiap masa. Sebab nak memanjat lah apa lah. Jadi tak dapatlah nak bermegah-megah merakam di insta story sepanjang masa. Haha!

Ada jugalah terakam gambar  aksi lasak mahupun muka takut atas tali sebab Daniel ada bawa GoPro.
Anyway, memang better pun simpan handphone dalam locker sebab tak ada wujud kerisauan bila nak buat sebarang aktiviti.

Selesai cabaran Monkey Business sempatlah bawa handphone jalan-jalan tangkap gambar itu ini.

Hipster 1.0

Bila dah kena berpaut kat tali perasaan tak dapat digambarkan dengan kata-kata.

Tak dapat digambarkan dengan kata-kata 2.0. Dalam otak fikir tak sabar nak habis.
Masa buat Monkey Business ni otak asyik fikir, bila nak sampai kat stesen flying fox niiiiiiii. 


Hipster 2.0
Kerusi biru ni tempat lepak-lepak. Lighting pun elok sangat nak selfie selfish.

Habis kengkawan semua jadi ahli gimnas main benda ni. Aku je tak. Lepas tu semua tak puas hati.
Dah tibai macam-macam aktiviti, sampai jadi ahli gimnas, Tarzan, penari limbo segala. Kami pun lapar. Dalam Escape ni ada semua benda: kafe, tempat mandi, toilet, surau. Semua benda pun boleh settle dalam ni.

Beli combo (makanan+air = RM 22). Packaging so cuteeeeeeee!

Kenyang!
Selesai makan, kami pun menuju ke acara kemuncak iaitu: Tubby Racer dan Flying Lemur.

Tubby Racer ni dah memang lama aku perhati. Bila sampai, terkejut juga bila Shiera cakap kena tarik pelampung sendiri naik atas. Siap ada papan tanda "Zero Calorie Donut" kat tepi untuk naikkan semangat.

Masalah tarik pelampung settle, Safwan tarikkan untuk gegadis. Ktorang tinggal hike je ke atas.

Membebel jugak aku, nak kena tarik pelampung lepas makan. Haha!
Segala sungutan menaiki tangga hilang bila sampai ke platform paling tinggi untuk Flying Lemur. Flying Lemur ni gabungan 3 stesen untuk aktiviti flying fox. 

View ni macam side of Penang yang aku tak tahu.
"Fight the fright through the flight" salah satu petikan kata-kata di papan tanda Escape Penang.
Pesanan aku: walaupun sakit otot bila pulang, pengalaman dan kepuasan tu yang lebih bermakna.
(Haha tapi kau sabar jelah dalam kereta bila kawan kau berbunyi "adoi" setiap kali bergerak.)

Gambar ni sikit je dari apa yang kami buat. Ada banyak lagi. Sebab kami dari awal buka sampai orang dah nak tutup pintu pagar pun kami masih lagi kat dalam Escape ni. Aktiviti gini bukan selalu-selalu boleh buat. Lagi-lagi bila dah kerja.

***

Lain-lain tempat:

1. Solaris
2. Sabah PT 1, PT 2
3. Pangkor
4. Lata Medang, Lepok, Mossy Forest
5. Penang PT I, PT II
6. Bangkok

No comments: