6/5/17

"Apa Yang Ada di Hujung Dunia?"

"Aimi tahu tak tadi guider tu tanya kita, 'apa yang ada di hujung dunia?'"

"Awak jawab apa?"

"Kita jawablah, 'ada awak dan saya'."

Aku dah tergelak-gelak. Ain memang selamba dia je. 

Aku tanya lagi, "Lepas tu jadi apa?"

"Krik krik jelah."

"Yang bergurau dengan orang baru kenal macam tu buat apa!"

"Tak pelah #SisCuba."

"Habis tu 'apa yang ada di hujung dunia'?"

"Jawapan dia, A. Hujung 'dunia' apa lagi. Mestilah 'A' kan."

"Astaga!"

***

Masih ingat RM 200 sebab tak dapat beli tiket konsert Ed Sheeran?

Trip 2 hari 1 malam ini belanjanya RM 199.

Tambah RM 70 untuk bas dari BTS ke jeti. Kalau ada lagi duit lebih RM 20, boleh beli T-shirt kenangan.

Trip kali ni aku pergi bersama Ain, Shiera, Fatin Amirah dan Diah. Lega hati bila berhimpun kat LRT BTS masing-masing bawa beg macam nak pindah rumah. So tak malu sorang sorang.

Lokasi kami akan diketahui bila anda berganjak membaca perenggan seterusnya. 


12 tengah malam kami pun bertolak menuju ke jeti menaiki bas. Tangkap gambar pun macam tak menentu hala sebab beg penuh kat tangan. Nak kejar kawan kat depan lagi. 


Setelah briefing ringkas, sekitar 8 pagi kami bergerak meninggalkan jeti Hentian Royal Belum dan memasuki dunia tanpa internet. 

Ya. Royal Belum kami datang!


Setelah dua jam perjalanan, lokasi pertama kami adalah Kampung Aman Damai. 


Kampung Aman Damai ini didiami oleh Orang Asli yang terdiri daripada suku kaum Jahai.


Setelah memberi sedikit sumbangan, beramah-tamah serta bergambar tibalah masa untuk kami makan tengah hari. 

Kebanyakan gambar tengah makan tak tangkap, sebab busy makan. Makanan sedap-sedap dalam trip ni. Bila dah petang sikit, kami pun menuju ke Sungai Kooi.


Nak ke Sungai Kooi ni kena trekking/hiking sikitlah. Masa ni lah nak kenal jenis pokok dalam hutan.

Kurang dari sejam tibalah kami di ...


Sungai Kooi ni air macam shower. Dia tak ada tempat nak berenang atau menyelam. Berdebar jugaklah nak melangkah kat batu-batu tu. Tapi bila sampai bawah air tu, fuh, sejuk.

Baju yang basah hasil bermain-main air di Sungai Kooi tadi tak perlu tukar. Sarungkan jaket keselamatan. Dunia terbentang luas untuk kita mandi!

Aktiviti seterusnya, berkubang dalam tasik dan main rakit!  


Cuaca elok sepanjang hari. Cuma petang tu, dalam pukul 6 bunyi guruh dan langit gelap. Jadi, yang kuak lentang, renang berirama semua tadi tu dah kena berhenti lah.

Tapi tak apa, sebab malam ada aktivti BBQ.


Haa, ni mujur ada 2 gambar ni. Kawan-kawan yang baik hati sedang masakkan makan malam. Harapkan ktorang, jadi juara congkak bolehlah. Lepas BBQ, ada ice breaking sikit dan dengar kisah-kisah di sebalik Royal Belum.


Hari kedua bermula. Masa untuk tangkap lebih banyak gambar. Cuaca pun memang berpihak pada kita.


Setelah warming up, kami menuju ke Sungai Ruok. Ahha! Sungai kali ni bukan sahaja boleh berendam. Malah berendam dengan ikan kelah.

Tapi masa kami berlima sampai ikan kelah macam dah kekenyangan. 

Dalam gambar nampak tak nampak je.


Air dia memang sejuk. Dan ada tempat kaki tak jejak dasar. 


Dalam basah-basah mandi air terjun tu, kami pergi hiking untuk menjejak bunga Raflesia. Trek dia agak mencabar. Patutlah buka-buka je mata dah kena warm up.

Cuma bunga Raflesia tak berkembang lagi masa ni. Kena tunggu sebulan macam tu kot. 


Sebelum sampai sini, ada jugak kami baca blog pasal trip ni. Ada jugaklah yang menyebut hal pacat. Syukur, kami dijauhi dari digigit pacat. Mungkin juga kerana masa kami pergi tanah agak kering sebab tak hujan.

Pulang dari Sungai Ruok, masa untuk makan tengah hari.

Dan pulang. Dalam perjalanan pulang tu sempat lagi lah photoshoot apa segala.

Gambar di bawah menunjukkan port and pose kegemaran kami.


Dan jika anda, tertanya-tanya di mana kami tinggal dan bagaimana kami bergerak dari satu tempat ke satu tempat, jawapannya adalah: 


Ya, kami menginap di dalam houseboat. Houseboat ni turut membawa 2 speedboat dan 2 rakit. Jadi, untuk bergerak ke tempat macam Sungai Kooi dan Sungai Ruok tu, kena naik speedboat pulak. Exciting kan! Aku memang suka naik bot.

Dan sebenarnya, bersama ktorang ada lagi 44 orang dalam trip ni.

Anyway, untuk check pakej yang ditawarkan boleh seacrh: Caravanserai Holidays

***
Trip ni sangat remarkable untuk aku, salah satunya sebab naik houseboat memang ada dalam bucket list aku.

Dapat pulak pergi dengan Fatin Amirah yang memang dari sekolah selalu pergi camping sama-sama. Siap recall dulu masa pergi camping ktorang tak ada pun backpack dan sleeping bag. Bawa beg balik kampung dengan selimut apa je entah. Dengan trip ni, dapatlah ktorang tidur sebantal kembali. 

Kah kah, padahal zaman camping dulu tidur atas beg balik kampung masing-masing je.

Fatin juga yang contact Caravanserai walaupun aku yang jumpa nombor tu sebab aku tak berani. Haha!

Aku, Shiera dengan Ain masa sekolah duduk sebelah-sebelah. 

Semenjak masuk 2017 ni, aku kerap juga jumpa Shiera. Boleh kata every week. Trip ke Escape Park tu pun, aku pergi atas ajakan Shiera. Dalam trip ni Shiera menyelia bahagian fotografi ktorang. Haha! Semua orang akan ada gambar di angle yang sama.

Bila trip dah bermula baru aku sedar rupanya aku tak pernah pergi mana-mana tempat yang perlu bermalam dengan Ain. Haa, baru tahu macamana lengkap Ain punya bawa barang. Segala spray ada. Sebelum masuk hutan, dia spray aku dengan mosquito repellent dari kepala sampai kaki.

Dan aku happy sebab dapat kenalkan Diah pada kawan-kawan sekolah aku. Diah macam banyak tolong aku kat KL dan ktorang macam every week juga jumpa. Benda paling power yang dia bawa dalam trip ni (selain GoPro) adalah extension plug! 

Antara soalan top yang aku dapat bila pulang dari trip adalah: Toilet kat sana macamana? Habis tu duduk macamana ramai-ramai dalam bot tu? Kalau tak pandai berenang macamana?

Jangan bimbang, semuanya Tak Ada Masalah!

***


Lain-lain tempat:

2. Sabah PT 1, PT 2
5. Penang PT I, PT II, PT III

No comments: