11/29/11

#2 : kenapa perlu berahsia tentang kekasih hati ? kenapa tak sambung arkitektur ?

- soalan dari Paan Ramli, Peserta Masterchef Musim 2,


kenapa perlu berahsia tentang kekasih hati ?

ehh, rahsia ke. mana ada. cuba baca dari post pertama, haha.

ok, lah tak boleh jawab panjang-panjang sangat. nanti terlepas menonton 'Bunga April' dengan adik-adik.

kenapa tak sambung arkitektur ?

architect atau dalam bahasa melayunya arkitek ditafsirkan maknanya di dalam Kamus Dwibahasa Oxford Fajar Edisi Kempat sebagai jurubina, pereka bentuk bangunan. maka itu, architecture pula memberi pengertian seni bina, reka bentuk bangunan dan gaya bangunan.

seperti menonton greys anatomy tidak mempengaruhi aku untuk jadi doktor atau menonton american next top model tidak pernah buat aku memasang impian untuk menjadi model, menjadi arkitek juga merupakan salah satu cita-cita yang tak pernah aku senaraikan sebagai pekerjaan aku di masa akan datang.

sperti juga, perkataan engineer, arkitek juga bukan frasa yang aku fahami maksudnya ketika kecil. jadi, aku tak berani sangat nak cakap cita-cita aku sedahsyat itu. setelah meningkat usia, aku memahami maknanya tetapi masih tidak bercita-cita untuk menjadi arkitek. jadi, apa relevannya aku menyambung pengajian di Fakulti Senibina, Perancangan Dan Ukur ?

diploma aku pun bidang lain. lagipun subjek sains aku memang dah lama melingkup masa sekolah. jadi, rasa nekad untuk tidak menyambung pelajaran dalam apa-apa bidang dalam bidang sains amatlah tinggi. di samping, dengan kesedaran diri dan ruang yang tidak pernah melukis apa-apa reka bentuk bangunan. aku pun tak ada jenis bangunan idaman. cuma aku pernah sekali lukis bilik tidur idaman berserta skrin besar.

akhir kata, aku ucapkan selamat maju jaya kepada semua pelajar Fakulti Senibina, Perancangan Dan Ukur. harap dapat reka rumah aku dengan kadar berpatutan. itu pun, kalau aku jadi jutawan lah. kalau tak, beli rumah taman je.

anehnya, aku dah tahu macam-macam pekerjaan yang aku tak suka tapi aku tak jumpa satu pun untuk dijadikan cita-cita utama.

sekian.



paan ni dulu pernah ke audition wartawan melodi sebab tu soalan pertama dia semacam aja.
eh, dia ni fakulti mana ? sibuk tanya-tanya pasal arkitek. haha.

2 comments:

Akemi Siegel said...

Paan, kalau Aimi ada kekasih hati dia mesti bagitau aku dulu.

Aimi, dekat mana aku kena tanya soalan-soalan macam depa ni?

YNA said...

sebadia kekasih hati kena berahsia, ahaha