11/1/12

Seram Ke Tidaaak ?


Hari ini, hari Khamis. Sepatutnya sama macam hari lain. Tapi Khamis kali ini
adalah sangat disturbing. Biar aku ceritakan kenapa, Bermula dengan ...
4 pagi :  Belum tidur, bukan baru bangun. Aku sedang asyik melihat blog fesyen. Lagu yang aku sedang dengar di Youtube sudah tamat, aku belum tekan replay. Jadi bilik sangat senyap. Tiba-tiba, pintu diketuk. Tubuh aku melonjak tersentak akibat terkejut bagaikan artis yang dikenakan karen di dalam rancangan Betul Ke Bohong. Rupanya, adik aku lapar ... cari makanan di dapur.

6 – 11 pagi : Tidur ... Tidur ... Tidur.

12 – 1 pagi (eh, petang) : Aku terjaga kejap tadi (11-12). Sambung tidur adalah pilihan yang salah. Kerana aku bermimpikan yang bukan-bukan. Berikutan mimpi yang terlalu merepek, aku ambil keputusan untuk bangun.
SKIP to 3 petang : Ambil keputusan untuk on laptop. Tengok cerita menarik apa yang dah di-upload di Youtube. Ok, dah jumpa satu !
Klik! – ada iklan pula nak kena tunggu loading. buka Tab lain.
Terkejut lagi bila tiba-tiba ada suara perempuan menjerit nyaring. Ahh, iklan cerita hantu apa ni, buka Tab youtube. Ok, ok, babak seram. Tak nak tengok. Lekas-lekas tekan Skip AD.

SKIP to 6 petang :   Sedang dengar lagu dengan volume dengan sangat kuat. Boleh dikategorikan menganggu jiran-jiran. 1Notification masuk : Kawan bagi link yang bertajuk ‘--Rahsia Turunkan Kalori--’ teragak-agak nak buka. Tapi dia tanya sampai 5 kali : dah tengok belum, dah tengok belum, dah tengok belum, dah tengok belum, dah tengok belum, jadi, bengang pula. Aku pun klik tanpa berfikir panjang sambil mulut terkumat-kamit menyanyikan lagu yang dipasang kuat tadi (baru discover malam tadi). Sistem tubuh jadi terbejat dengan hilaian nyaring menusuk telinga, imej berdarah di hadapan skrin. Ahh, tak guna!
SKIP to 8 malam : Adik-adik rancak bercerita tentang cerita seram yang terjadi di sekolah mereka dalam seminggu dua ini di meja makan. Sebagai seorang yang berada di meja makan, aku turut mengangguk-angguk mendengar kisah mereka. Walaupun malas, ambil port sangat. Tubuh aku masih menggeletar akibat kekuatan hilaian dari link tak guna dari kawan aku tadi. Cerita mereka berlarutan kepada kisah seram dongeng yang mereka pernah dengar sebelum-sebelum ini. Kisah yang aku juga dengar ketika sekolah rendah.

SKIP to 10 malam : Duduk bersama adik-adik di hadapan TV. Sudah! Cerita seram apa pula ini. Tapi kena layan sama-sama dengan mereka baru nampak cool.

SKIP to 12 tengah malam : Ambil keputusan untuk tidur awal. Malam ini panas, tentu lambat lena. Sekurang-kurangnya, 2 jam berguling. Pejam, celik, pejam, celik. Bilik sangat sunyi kerana kipas baru dicuci. Cahaya bulan penuh sangat terang masuk ke bilik.

Tiba-tiba, terdengar bunyi kertas di bawah katil bergerak-gerak. Abaikan! Abaikan! Aku tutup mata rapat-rapat. Selubung satu badan. Selang sejam kemudian, aku terlena. Hinggalah, TIBA - TIBA ...





bersambung di dalam Zine I-Me #2



nantikan 11/11/2012






Sementara, itu dengar lagu ni dulu : 

3 comments:

skulluv said...

oit.siot.promosi.semangat dah aku baca.haha

4umyfans said...

amboi yamboii ngamboiii, teman nak tersengih masa layan adik untuk nampak cool. itu sangat unik. nak kembara? mulakan naik public transport dari rumah ke universiti guna kenderaan yang berbeza-beza. pasti best.

Amie said...

fuh saspen2! hahah.