11/30/15

Pang pang Kompang Kompang

Baru-baru ni jabatan aku bergolak. Tak tahulah duk jerit pekik hal apa. Last sekali aku fed up, aku amik helmet sebelah aku dan baling ke tengah-tengah jabatan.  Haa, baru tahu semua diam!

Kah kah, angan-angan je tu.
Aku tak pernah ada helmet pun.
Saja aku nak gempar bos yang curi-curi baca blog aku ni (ini juga khayalan aku).

Aku nak tulis tentang menghadiri majlis perkahwinan kawan-kawan tapi tiba-tiba teringat pula bos yang suka mengusik dengan, "eh awak mohon cuti lama-lama ni nak kahwin ke?", "haa, awak bertunanglah dulu" tanpa angin dan ribut.

Teringat pula masa lepak-lepak dengan Paan, Diah dan Manda. Masa Paan berkata, "Peh, kita ni dah sampai umur untuk bincangkan hal-hal macam ni (kahwin) kan."

Pantas waktu kan berlalu...

Semalam merupakan perkahwinan kawan sekolah aku. Zakiah, namanya. Masa sekolah dulu dia ni presiden persatuan Pandu Puteri. Aku pula AJK. Kiranya salah satu ketua antara kumpulan yang dibahagi dengan nama-nama bunga yang ada. Kami pergi berkhemah sampailah ke peringkat negeri. Setiap kali sesi baru, Zakiah akan perkenalkan diri dan AJK di hadapan ahli persatuan. Lepas tu, aku pula akan cerita kisah Lord Baden Powell dan Olave Baden Powell. Jangan buat aku mula tentang kisah cinta pasangan ini dan macamana tertubuhnya Pandu Puteri.

Perkahwinan Zakiah bukanlah yang pertama dalam kawan-kawan sekolah. Tapi ini adalah majlis akad nikah pertama yang aku hadiri. Kemudian, aku pula kali pertama juga jadi “Dulang Girls”. Masa Mas Whatsapp aku cakap tak dapat datang kenduri, aku kongsilah tentang tugas aku di hari akad nikah Zakiah.

Mas kata, “Tahniah, dapat juga kau jadi yang pakai lawa-lawa tangkap gambar tu. Haha.”

Aku bercanda membalas “Pakai lawa-lawa je ke? Maybe memang lawa.”

Majlis pernikahan sebelah pagi diikuti dengan majlis resepsi di dewan sekolah pada tengah harinya. Atas sebab lokasinya yang dekat, ramailah rakan-rakan sekolah datang berhimpun untuk bersua muka dan meraikan penyatuan dua hati. Masa beratur untuk ambil gambar dengan pengantin atas pentas, terimbau pula memori beratur nak ambil sijil/hadiah atas pentas dulu.

Dan seperti biasalah, bila menghadiri majlis perkahwinan ni lazimnya ada dua soalan umum; “kau kerja kat mana?”, “kau bila lagi?”. Biasanya akan dimulakan dengan, “Amacam sekarang? Sihat?”

Tips; kalau dengan kawan-kawan yang 10 tahun tak jumpa, jawablah dengan betul-betul. Supaya tak menimbulkan kekeliruan. -- Padahal sebenarnya bermula dari situ, bermulanya point gurauan baru macam zaman sekolah.

Kalau dengan yang walaupun tak selalu jumpa, tapi selang raya sempat juga bertemu mesra bolehlah main-main.

Contoh; Amir dengan selambanya berkata, “Aimi, kau ni bahagia ke sekarang? Dah ada double chin pulak.”

Aku in denial, “Eh ye ke? Hmm.”

“A’ah, doh. Double chin.” John menyampuk.

“Haa, kau ni elok jugak datang kenduri. Kerja dah ok ke? Tak ada eyebag pun.” Aku balas John. Haa, “eyebag” tu sebab status-status dia yang selalu kena stay kat ofis buat design.

“Kau jangan tanya aku pasal kerja, darah aku boleh jadi panas.” John membalas. 
Nasib baik dia senyum lagi, kah kah, bimbang juga dewan sekolah tu terbakar dek darah panas tadi.

Tapi yang tak boleh blah sekali, masa duduk dalam bulatan di meja ketika sedang makan. Masing-masing sedang berbalas, “Kau bila lagi? Kau bila lagi?”

Aku diam sambil makan papadom dan cuba merasa selamat.
(Tips; diamkan diri.)

Sampailah bila Mihlyle tersedar dan berkata, “Weh, apahal tak ada orang tanya Aimi?”

Dan semua mata tertumpu pada aku!

***

"Woi!" Satu suara menyusup masuk ke telinga. "Ada lagi tak correction ni?"

Aku tersentak. Aku susun manuskrip yang memenuhi meja, "Sorry, sorry ... Aku berangan tadi."

"Kerja dalam penerbitan ni memang buat kita banyak berangan."

"Tak kerja penerbitan pun, aku memang suka berangan."


***

Song of the Week; When We Were Young - Adele

No comments: