5/15/16

Rumah Sewa #6: Sewa Rumah

Perjalanan pulang dari Ipoh tenang sekali. Sehingga sempat terlelap beberapa kali akibat keletihan meneroka Gua Tempurung, menghayati seni bina Kellie’s Castle serta merenung Tg Tualang Tin Dredge dengan harapan dapat masuk ke dalam. Walaupun pada Sabtu petang berlakunya pertembungan antara ETS dan KTM, perjalanan pulang kami pada Ahad petang tidak terganggu. Kami tidak perlu menukar dari ETS kepada bas di Tg Malim seperti yang dijangka. Cuma kami tiba jam 9 di KL Sentral, berbanding waktu asal dijadualkan jam 8.20.

Terbejat seketika mood baik aku yang baru selesai menjelajah Perak bila mendapat satu khabar.

3 bulan dari sekarang, tuan rumah mahu rumah sewanya ini dikosongkan secara total bagi tujuan renovation secara besar-besaran selama sebulan.

Selepas itu, sewa akan dibuka semula dengan harga sewa yang baru.

Tak pernah terbayang akan jadi seperti ini pada akhirnya…”

Lagu Tetap Dalam Jiwa nyanyian Isyana Sarasvati menjadi latar ketika aku sampai di rumah sewa. Oh, ada ABPBH rupanya! Housemates aku semuanya sedang duduk merenung nasib di ruang tamu.

Kami banyak termenung, bukan sahaja sebab memikirkan next move (sewa di mana, harga sewa, deposit blabla) tetapi juga sebab kemungkinan terpaksa berpisah.

Kami dah selesa bersama. Contoh: Tengok drama tv dan complain bersama. Makan bersama.

Dan kemungkinan tertinggi yang akan berpindah adalah aku.

Kat mana aku tinggal sekarang sebenarnya jauh dari tempat kerja. Tapi aku stay sebab kali pertama datang KL aku tak dapat rumah sewa dekat dengan pejabat yang sesuai dengan simpanan aku. Lama-lama aku rasa senang untuk travel dan tinggal di rumah ini.

Memandangkan kos kehidupan meningkat seperti diperkatakan ramai, jadi perbelanjaan tetap macam sewa rumah ni patutlah dicari yang murah (/berpatutan). Supaya bila kena bayar on time, ia tak menjadi beban pada kita. Sebab sewa rumah ni, kita ada duit ke tak ada ke; kita tetap kena bayar. Elakkan bertangguh bayaran pada orang. Orang lain pun ada benda nak bayar.
Macam perbelanjaan boleh bertolak-ansur seperti makanan, pandai-pandailah berbelanja.

Untuk tips penjimatan perbelanjaan harian, carilah di FB (or other reliable sources).

Haa, aku ni tak berbakat sangat cari rumah sewa. Baik aku mula sekarang!

***

Kau rasa berapa percentage housemates aku jumpa blog ni bila dorang Google “Rumah Untuk Disewa” nanti? Hihi.



Rumah Sewa: #1, #2, #3, #4, #5

No comments: