3/27/20

Super Heroin: Pengenalan

Hai! 

Lama kita tidak bersua. Pastinya telah banyak yang dikecapi dan jalani tanpa aku ketahui. Aku juga sudah lama tidak menulis perkara-perkara santai di sini. Harap semua berada dalam keadaan tenang menjalani tempoh ini.

Walaupun tidak bekerja, tabiat menyemak e-mel setiap hari jam 9:00 pagi masih tidak dapat aku singkirkan. Aku juga tidak pasti e-mel apa yang aku nantikan.

Mata aku bercahaya. Pagi ini berbeza kerana selain e-mel dari foodpanda, Zalora, Shopee, Naelofar, LinkedIn dan Jobstreet, ada satu e-mel yang memang asing masuk ke Inbox aku. 

Mungkin ini yang aku tunggu.

Aku lihat nama pengirim “MonK – yourmonk [at] gmail [dot] com”. Hmm, aneh.

Tiada sebarang catatan di dalam e-mel tersebut melainkan sebuah fail Microsoft Word bertajuk “Super Heroin”.

Aku ragu untuk muat turun. Dalam dunia internet ini, aku paling bimbang dengan virus yang boleh menyebabkan kita terlog keluar dari akaun sendiri dan mesej spam berpautan aneh akan masuk ke semua friend list.

Do or die. Aku muat turun. 

Word dibuka. Kandungannya begini:


Aku macam woah! Apa ni!

Dalam keadaan terkejut kebolehan untuk membaca hilang. Aku skrol sampai ke bawah. 

Word itu berakhir dengan:


Beberapa perkara muncul di minda aku: 
1. Adakah aku patut menghubungi kawan-kawan aku berkongsi mengenai e-mel ini? 
2. Adakah pemilik e-mel “MonK” ini ingin aku membuat semakan pruf ke atas tulisannya? Aku tak buat kerja membaca pruf dengan percuma. Proofread dengan aku perlulah mengikut syarat: font size 10/11 pt, spacing 1.5, 1 halaman RM 3.00.  
Tetapi sekiranya begitu, buat apa hantar Bab 1 sahaja. 
3. Aku perlu beri penilaian? Mustahil. Manuskrip novel untuk penilaian sekurang-kurangnya knae ada 3 bab pertama.

Penyelesaiannya adalah dengan membaca sahaja fail Microsoft Word ini. 

Baiklah, aku akan baca selepas aku ber-pilates dan menonton 1 episod drama Korea. Buat masa ini aku diamkan dulu mengenai e-mel dari semua kawan-kawan aku.

Tapi bila aku baca nanti, aku nak kau juga baca bersama e-mel ini!

No comments: