4/6/15

Tiket Percuma

“Kau nak tidur rumah Diah kau bawak baju ke?” Elie.
“Tak. Aku kuruskan badan je supaya muat semua baju Diah.”


Kat rumah Diah, aku baca 20 mukasurat Catatan Mathlufi. Aku harap lepas ni Puteh Press nak publish Catatan Aimi pula. Lagi-lagi lepas ada Anonymous komen kat blog aku, “Kelakar weh kau ni.”

 ***

Dalam kehidupan bekerjaya, ini pertama kali (seingat aku) aku dapat sesuatu percuma untuk aku dan boleh disumbangkan pada kawan-kawan lain. Mungkin ini juga, tiket percuma yang pertama aku dapat.

Percuma di sini tidak termasuk dengan menang pertandingan sebab aku beberapa kali juga menang pertandingan. Ada satu tahap tu, Diah paksa aku masuk pertandingan menang tiket konsert artis K-Pop sebab aku disifatkan memiliki tuah ketika menyertai pertandingan.

Untuk tiket ini, aku bawa Paan, Diah, Ag, dan Elie bersama.

Separuh persembahan aku cepat-cepat ingatkan pada kawan-kawan yang teater ini merupakan One Act Drama supaya mereka lebih bersedia dari segi mental dengan persembahan yang ditonjolkan. Usai persembahan, kami mula bergambar (atau istilah modennya we-fie) sana-sini di dalam dewan.

Sampailah aku terlanggar salah seorang dari rakan sepejabat. "Seronok tengok persembahan Aimi?"

"Saya? Saya seronok."

Sebenarnya, aku tak tahu aku seronok sebab persembahan tu ke sebab kawan-kawan.

Kata Paan, "Sebab ada kawan pandai pilih point, joke kena kat time persembahan tu menghiburkan lebih dari sepatutnya."

Aku dengan Ag kadang-kadang nampak bayangan kawan-kawan kami atas pentas. Kemudian kami pas-pas apa yang kami nampak pada kawan-kawan lain.

Pagi tadi, aku bertembung depan pintu pantri dengan rakan sepejabat yang sama di dalam dewan. Dia kata "Anak saya tertidur dari awal sampai habis persembahan."


*** 

Aku bersuara untuk mulakan sesi pillow talk dengan Diah.

"Tapi tau tak, aku tak pernah tengok One Act Drama. Setiap kali lecturer tayang, aku terkunci luar kelas sebab lambat."

"Haa, yelah. Kan aku kat belakang kau."

Haha!

1 comment:

Anonymous said...

Aku nampak kau pada malam tu. Siap boleh bertukar-tukar seat sebelum start. Bising jugak korang malam tu. Berborak tak henti tapi nasib baiklah itu yang mengejutkan aku sepanjang persembahan.