5/7/15

Impian Rutin

Aku rasa macam ... Ewah, intro macam trailer movie adaptasi novel John Green je. You know ...


I believe we have a choice in this world about how to tell sad stories.”
-      The Fault in Our Stars.


The way I figure it, everyone gets the miracle.”
-      Paper Towns.


Bila aku bosan dalam kubikel aku, aku berdiri. Masa tu, aku rasa macam nampak semua orang sedang mengimpikan untuk lari dari rutin. Rasanya kalau langit impian atau angan kita ni orang boleh nampak atas kepala, mungkin boleh berlanggar antara satu sama lain  sebab terlalu besar.

Yelaa, mana aku tau kalau kau ada impian nak berhenti kerja pusing dunia sambil buat art. Saling bertukar pandangan atau ajar melukis seluruh dunia. Balik Malaysia, buat exhibition.

Atau berbasikal ke seluruh dunia, panjat 7 gunung dan rentas 7 lautan, kemudian tulis buku.

Atau dari satu kisah kecil dalam hidup, kau bertekad untuk jadi penulis lirik dan pemuisi ulung. Sekali-sekala kau pentaskan karya kau.

Atau tinggalkan semua kerja, mulakan kehidupan di sebuah rumah mewah di tepi pantai setelah bertahun-tahun kumpul duit.

Atau mungkin, cinta kau terhadap rakan sepejabat akhirnya bersambut. Kau mula merancang untuk berhenti kerja dan menjadi suri rumah. Mungkin buat business tudung online di rumah. Tapi kemudian terhalang kerana anak CEO juga berkenankan kau dan dia sudah lebih pantas menghantar rombongan. Antara motor Kriss dengan Ferrari 458 Spider mana yang kau pilih? Cincin belah rotan atau cincin bertakhta tiga jenis permata?

Ops, sorry! Bahagian akhir ni, aku terpengaruh dengan lambakan drama tv dan novel.
Hahaha! Terpengaruh ke memang jenis kuat berangan! Ghentikanlahhh.

***

Aku berhenti sekejap dari kekalutan pejabat ni, bila aku terfikir kenapa walaupun kerja part time, aku macam permanent staff. Siap datang hujung minggu. Aku pun dah lupa sebulan lepas aku suka buat apa hujung minggu.

Di tahap ni, bos aku dah tak pesan “rajin-rajin kerja” lagi pada aku lepas sign borang claim gaji. Aku tick semua tarikh kecuali Ahad. OT berderet.

Aku suka kerja ni tapi aku harap aku tak lupa impian aku. Dan kau juga sama.

Orait, aku nak pergi hantar borang claim ni. Chow!


No comments: