8/12/19

Ehh Emel! #5: Subject: How wonderful life is while you're in the world! All about Rocketman!

From: Siti Amanda
Date: Aug 1, 2019, 8:26 PM
Subject: Rocketman betul-betul me-rocket
To: Aimi Rosli  

Di hujung entri blog kau yang lepas disisipkan nota "Manda, are you planning to watch Rocketman?"

Oh yeah I have watched Rocketman! 

Setelah kejayaan Bohemian Rhapsody (2018), kini giliran Elton John pula mengeluarkan filem menggunakan salah satu judul lagu beliau iaitu Rocketman.

Aku rasa penerimaan Bohemian Rhapsody (2018) ni menjadi penanda aras untuk produksi Rocketman (2019) ni ikut serta menerbitkan filem mereka.

Walau bagaimanapun, menurut sumber internet Rocketman memulakan langkah pada tahun 2001 manakala penghasilan filem Bohemian Rhapsody (2018) ni bermula pada tahun 2010 dengan "Freddie" yang bukan Rami Malek tetapi Sacha Baron Cohen. Pengarah pun 2 kali tukar. Siapa cepat dia dapatlah. Aku dapat rasakan hype yang berbeza untuk kedua-dua filem ni. (Okay ni bias).

Persamaan antara Bohemian Rhapsody(2018) dan Rocketman(2019) ni banyak.

1)Pengarah sama
Dexter Fletcher. Tapi untuk Bohemian Rhapsody Dexter Fletcher ni dapat title executive producer. Director diberikan kepada Bryan Singer sebab tak menepati Director Guild of America. Padahal Bryan Singer ni dia tarik diri dan diganti oleh Dexter Fletcher. 

2)Sama gay
Eh dua je? Kihkihkih. 
Dalam filem ni juga, ada karakter John Reid. Karakter John Reid ni ada juga dalam filem Bohemian Rhapsody sebagai manager. John Reid jadi manager diorang ni sekitar 70-an tapi Freddie pecat dia awal. Elton masih simpan dia sampai 90-an. Aku tak pasti apa isu diorang dengan John Reid ni sampai digambarkan dengan begitu jahat sekali. Si John Reid ni masih hidup berusia 69 tahun dan openly gay di Australia. Kasanova betul.

Bayangkan zaman diorang dulu sekitar 70−80-an, LGBTQ ni memang kena kecam habis-habisan. Terma "closet" digunapakai bagi individu yang menyembunyikan sexual orientation mereka. Sekarang dah okaylah semua dah pelangi-pelangi gitu.


Apa yang aku tak puas hati tentang filem ni, dia tak ada sarikata untuk setiap lagu yang disampaikan.

Sebagai bukan penutur Inggeris, aku kurang faham lirik-lirik puitis yang dinyanyikan. Aku rasa terabai. Lagu-lagu yang dinyanyikan pada setiap babak tertentu sudah pasti ingin menunjukkan perasaan dan emosi. Jadi, aku tak berapa nak dapat reaksi tu. Acting wise agak kurenglah. Ceh ceh ceh!

Hanya 3 lagu yang aku tahu;

1) Sorry Seems To Be The Hardest Word - Ni pun sebab ada duet dengan boyband Blue yang nyanyi lagu All Rise. 

2) Your Song - Haha aku ingat lagu ni tajuk dia I hope you dont mind. Aku rasa aku tau lagu ni sebab dia ada dalam album kompilasi greatest love hit of all ke apa entah yang selalu keluar kat iklan tv dulu. 

3) Tiny Dancer - Sebab ada dalam filem Almost Famous(2000).

Lagu Rocketman aku tak pernah dengar. Tapi bila baru dengar ni macam ada bunyi Major Tom.

Lagu Major Tom lebih banyak digunapakai sebagai tribute dalam filem. Mungkin sebab David Bowie dah tak ada kot. You don’t know what you have until it's gone. 

Lirik dia semua ditulis oleh Bernie Taupin seawal usia 17++ tahun dan masih bekerjasama sampai sekarang.

Aku tak puas hatilah kenapa Bernie Taupin ni tak sepopular Elton John. Jadi aku pun dengar salah satu lagu yang ditulis Bernie Taupin tapi dinyanyikan oleh Alice Cooper. Tajuk dia From The Inside. Ha kau dengar sendiri lepas tu nilaikan. Pelik gila.

Elton John ni tangan dia memang power ah.

Filem ni muzikal biopik. Jadi jangan terkejut kalau tiba-tiba dia menyanyi macam cerita hindustan. Ala banyak je lagi kan filem muzikal macam tu. India lagi lah hampir semua filem dia muzikal. Aku cakap macam ni sebab aku terkejut. Aku tak biasa tengok filem muzikal ni. Rasa nak ketawa je.

Ada beberapa orang yang aku rasa suara dia tak sedap... Pada akulah.

Well, selepas Tiny Dancer, sekarang giliran Your Song untuk bertakhta dihatiku. How about you Aimi?

What is your next film?

Cewah!

P/s: Aku juga berharap nak pergi Jepun.



---


From: Aimi Rosli 
Date: Aug 12, 2019, 12:26 PM
Subject: Rocketman; Tari-tari Fantasi Visual
To: Siti Amanda

Awalnya, aku keliru antara menulis pengalaman aku menonton Rocketman atau baca e-mel kau terlebih dahulu. 

Sambil menunggu LRT, di kawasan yang line tak berapa baik ini. Aku memutuskan untuk menulis pengalamanku terlebih dahulu.

Pertama sekali, sepanjang cerita aku ternanti-nanti lagu I Guess That's Why They Call It the Blues dinyanyikan. Malang sekali tiada. Lagu ini telah dinyanyikan dengan baik sekali oleh Alessia Cara dalam album Revamp. Album ini menampilkan artis popular masa kini menyanyikan semula lagu-lagu Elton John.

Aku sebenarnya tidaklah begitu mengenali sosok yang bernama Elton John. Hanya bila Sorry Seems to Be the Hardest Word dinyanyikan bersama Blues, barulah dia "wujud" dalam kotak informasiku. Dan apabila releasenya album Revamp: Reimagining the Songs of Elton John & Bernie Taupin pada tahun 2018 barulah aku menyedari, oh, ada lagi lagu dia yang aku tahu.

Yang kedua, aku rasa lagi Your Song patut adalah versi grand sikit dalam filem ni. It's really a beautiful song tau!

Okay sekian bab lagu.

Aku lanjutkan kepada bab filemnya pula. Filem dibuka dengan imej Elton John yang sangat menyerlah. Baju oren siap lengkap dengan topi bertanduk macam Maleficent diiringi dengan muzik latar. Aku rasa sesuatu yang "besar" bakal dibawa oleh filem ini. Kemudian, bergerak pula pada babak di mana Elton budak dan Elton dewasa sahaja yang mempunyai warna menyerlah dalam babak itu. Aku sudah mulai suka "look" filem ini.

Cuma masa Elton dan Bernie bercakap-cakap atas bumbung rumah sewa aku macam dah down sikit sebab terfikir, aduh mudah sangat pula dorang ni. Rupanya, okay ... phew, selamat! Nota: Pemeran Bernie Taupin sedap mata memandang.

Aku sukalah presentation muzikal cerita ini. Aku sebenarnya tidak menjangka ini adalah dalam filem ini Elton benar-benar dilancarkan sebagai roket. Mungkin kerana dalam trailer elemen fantasi itu agak tersembunyi.

Di dalam LRT aku tonton semula trailer dan baru perasan pada sinopsisnya (di description box) ada tulis "epic musical fantasy". Sebelum ini, aku hanya tengok trailer sahaja. Dan memang aku hadkan diri aku dari membaca membaca mengenai Elton John dan filem ini, supaya aku bebas dari pengharapan atau pagar-pagar fakta. 

Aku beranggapan pagar-pagar fakta ini selalunya akan menghalang untuk melayan/menilai filem dengan terbuka kerana sibuk membandingkan dengan kejadian sebenar. Jadi aku tak benarkan hal ini terjadi kepadaku.

Antara babak aku gemari adalah persembahan muzikal saat Elton menelan berpuluh pil, kemudian ditolak atas katil beroda di atas lalu bersiap, terus muncul di pentas. 

Aku rasa remake MV I'm Still Standing ni saja-saja je, buat bahan semua krew filem bergembira. Tom Egerton HD semacam. Haha!

Okaylah, aku nak tengok Carpool Karaoke James Corden bersama Elton John yang mungkin sebelum ni telah aku abaikan episodnya.


- Aug 5, 2019, 11:36 PM

---

Melalui Whatsapp, tindakan aku untuk tidak membaca e-mel kau terlebih dahulu sebelum menonton dan membuat catatan bukanlah lagi rahsia. Jadi sempena cuti raya haji ini sambil menunggu Singgang Daging masak, aku duduk membaca dan membalas e-mel kau. 

Lepas tengok Carpool Karaoke hari tu, aku tak move on dengan fakta Bernie tulis lagu Your Song masa umur 18. Ahhhh, genius.

Anyway, I'm so glad that you wrote the similarities/comparison between Rocketman and Bohemian Rhapsody. Cause I didn't have a chance to watch Bohemian Rhapsody. Filem ini keluar dalam jarak masa agak dekat jadi macam agak sukar mengelak perbandingan. Nak pula, dua-dua jenis menceritakan lagenda muzik Barat. Bohemian Rhapsody pula dari satu sudut sangat memberi impak. Di mana-mana orang membincangkannya. Boleh jadi kerana terlalu suka atau tidak begitu suka dengan olahannya tetapi semua yang menonton pasti ada perkara ingin diperkatakan mengenainya.

Bercakap mengenai lagu yang menambat hati aku setelah menonton Rocketman, aku tertarik kepada lagu I Want Love. Aku suka lirik-lirik lagu ini dipecahkan kepada watak-watak mengikut keinginan mereka. Aku tak pernah dengar lagu I Want Love sebelum menonton filem ini. Jadi ini versi filem ini adalah versi yang aku cari untuk dengar semula. MV versi asal (Elton John), Ironman (Robert Downey Jr.) tau berlakon.

Aku dah tengok Boboiboy 2! Tapi aku akan hantarkan pandanganku dalam e-mel yang lain. Mungkin e-mel setelah menghirup kuah Singgang Daging. Haha! 

Next movie? Hmm, mungkin Sangkar, Ejen Ali.

Yang pasti Suatu Ketika! Dua OST filem ini yang aku dengar dari Instagram GSCMovies; Ayuhlah - Zainal Abidin, Senja - Viona telah membuat aku kunci filem ini dalam senarai "mesti tonton" aku. 

Selamat Hari Raya Aidil Adha! 

No comments: