7/28/19

Ehh Emel! #4: Subject: Annabelle Comes Home, Happily Never After dan Tutorial “Edit Subject” di Gmail

From: Siti Amanda
Date: Jul 21, 2019, 2:20 AM
Subject: Annabelle is Coming Home
To: Aimi Rosli  

Yuna sekarang aku dengar album Decorate (2010). Sebab ada versi Decorate yang panjang. 

Aku masih agak canggung mendengar Rouge. Malah secara menyeluruh aku rasa agak sukar untuk aku menerima muzik baharu. Ia mengambil masa untuk aku hadam. Melainkan lagu Sumpah oleh Naim Daniel dan Kisah Cinta Kita oleh Hafiz Suip. Hihi.

Sebelum tu Aimi, aku nak tanya. Jack Malik yang kau maksudkan dalam artikel lepas tu, Jack Malik Ipoh yang persembah puisi persis Pak Agi ke? Atau ia hanya sebuah karakter dalam filem Yesterday?

Dan juga bagaimana ya aku nak tukar tajuk email aku ni sebab bila aku reply, aku tak jumpa mana nak edit subjek. Last-last aku edit dalam body email je lah.

Aku menonton Annabelle Comes Home dua kali. Satu orang belanja dan satu lagi aku tebus tiket hari jadi. Sebab selected movie untuk ditebus semua aku dah tengok. Pfftt. Boring July.

Aku tahu kau tak suka cerita seram tapi aku pasti kau tahu tentang Conjuring Universe ni. 

Baiklah. Annabelle Comes Home ni pada aku filem seram yang lucu dan melelahkan. Adakah lelah kerana faktor usia? Aku tak fahamlah umur lewat 30-an ni memang buat kita penat ke? Kita beza setahun je aku yakin kau boleh relate.

Biasalah dalam filem seram ni akan ada satu karakter yang buat penonton kata "JANGAN MASUK! JANGAN BUKA PINTU! JANGAN GEDIK BOLEH TAK?!"

Ya. Karakter tersebut ada dalam filem ni. Malah bagi aku tunjang utama bagi sesebuah filem seram bukanlah hantu atau penyelamat. Tunjang utama filem seram adalah PEMBAWA MASALAH. Filem ini tidak akan bergerak ke fasa konflik sekiranya PEMBAWA MASALAH ini tidak bertindak bodoh dengan menyatakan "Opss I did it again".

Aku tak nak sebut nama watak sekian-sekian. Nanti dah tak serramm.

Apa yang seronoknya, kau tak perlulah nak ingat filem-filem sebelumnya walaupun ia mempunyai kesinambungan terutamanya dari segi kemunculan epik hantu-hantu terdahulu. 

Dia jadi kucar-kacir bila banyak sangat hantu nak kena “suci”kan.

Okay tu je aku nak cakap.

Oh ya. Aku dah tengok juga treler Gundala. Babak kena petir tu aku teringat XX Ray 3. Hihihi.

Mulai hari ini, aku akan hantar e-mel kat kau setiap kali aku menonton wayang. Sesungguhnya penangguhan itu sesuatu yang merugikan. 

---

From: Aimi Rosli  
Date: Jul 28, 2019, 2:00 PM
Subject: Happily Never After

Aku mulakan pagi hujung minggu dengan santai. Membelek-belek buku Avon milik mak aku. Kemudian menonton Jalan-jalan Makan Angin di TV3. Ahh, aku juga berharap suatu hari aku dapat ke Jepun.

Seterusnya, aku meneruskan hari yang santai dengan menonton cerita light romantic bertajuk Happily Never After di iFlix.

Aku akan ceritakan nanti. 

Sebab aku tengah dalam mood untuk memberikan tutorial "Edit Subject" e-mel pada kau.

Oh, sebelum itu, bagi menjawab pertanyaan dalam e-mel kau yang lalu: Jack Malik adalah nama kepada karakter utama dalam filem Yesterday, tidak ada kena-mengena dengan mana-mana figura di Malaysia dalam konteks ini.

Dan aku juga tengok trailer Gundala kembali untuk lihat apa yang kau katakan! Hikhik, yang kena petir tengah jalan tu kan! Macam imej poster XX Ray 3.

Baiklah, kembali kepada objektif kita untuk "Edit Subject" e-mel. Perkara ini boleh dilakukan dengan 3 langkah mudah:



1. Skrol ke bahagian bawah e-mel, kemudian klik "Reply".


2. Kemudian, klik pada anak panah di sebelah nama penerima e-mel anda. Akan muncul drop-down menu. Pilih "Edit Subject".



3. E-mel anda akan muncul begini dan tadaaaa ... bolehlah Edit.


Kembali kepada cerita Happily Never After tadi ... Aku rasa ini adalah tv movie. Haha, jenis-jenis yang ditayangkan di DIVA. Mengisahkan Kate (penulis novel crime, "King of Crime") dan Josh (penulis buku kanak-kanak, "Jimmy Sweatsock")yang dahulunya merupakan pasangan kekasih dan pernah bersatu untuk menulis sebuah buku kanak-kanak bertajuk "Magic Cellar".

Setelah 4-5 tahun tidak berbicara atau cuba move on tiba-tiba Gene dari syarikat penerbitan, Roxbury Publishing menyatakan hasrat bahawa "Magic Cellar" memerlukan sekuel. Jeng jeng jeng! 

Dalam cerita ini bukanlah mengenai 2 orang ini sahaja. Ada lagi watak-watak lain. Pastinya, kawan Kate dan Josh. Antara isu yang diutarakan dalam cerita ini adalah:

1- Vic seorang polis yang mahu dilihat lebih dari seorang anggota beruniform dalam kehidupan harian.
2- Nate jatuh cinta tapi tak cakap.
3- Rob dan Cara yang cuba merencanakan kejutan sesama sendiri sempena ulang tahun perkahwinan pertama mereka.
4- Josh vs syarikat merchandising - Syarikat merchandising beli karakter dari buku "Jimmy Sweatsock" karya Josh tetapi mereka telah ubah karakter tu kepada jadi lain terus dari karakter sebenar.
5- Kate hilang spark dalam penulisannya jadi syarikat penerbitan tu macam tak nak terbitkan manuskrip dia.

Macam banyak pulak ek going on. Hahaha! Masa tengok rasa ringan je.

Anyway, glad to see watak penulis dalam cerita ni bukan yang mabuk, merokok, loner, hidup dalam timbunan kertas. Gaya hidup dorang agak sihat.

Manda, are you planning to watch Rocketman?

No comments: