11/5/19

Sembang Gebang: Pengulas Filem = Penyelamat Duit Masyarakat? (BAHAGIAN 2)

Salam Sembang Gebang!

Marilah kita terus sambung saja perbincangan hangat kita mengenai "Pengulas Filem = Penyelamat Duit Masyarakat". Untuk yang terlepas Bahagian 1, macamana boleh terlepas?

Haha, untuk Bahagian 1 boleh klik di sini.

***

Sebelum bermula, mari berkenalan dahulu dengan tetamu-tetamu Bahagian 2. Agak-agak melalui pengenalan diri boleh teka tak personaliti mereka bagaimana?

AQIL ASRAF ialah seorang remaja? Yang berumur 22 tahun. Beliau meminati teknologi, muzik elektronik dan permainan video. Beliau merupakan seorang juruteknik komputer di sebuah universiti awam. 
NABIL BASARUDDIN, manusia yang tidak sukakan Joker.  
HARMIZA HASHIM ialah seorang yang pendiam pada pertemuan pertama dan seorang pembising pada pertemuan seterusnya. Sukakan muzik, buku, filem, bahasa, makanan, melancong, dan semestinya lelaki. Eh! Sedang berusaha untuk menjadi lebih baik dalam semua aspek. 
HAJJAR IZWANI ialah seorang yang masih 20-an dan bajet masih muda lagi kah! Susah nak describe pasal diri sendiri sebab risiko 'perasan'. Hidup as ‘Hajjar’ dan ‘Wani’. Semoga orang sekeliling dan yang mengenali diri ini senang dengan kehadiran diri ini :) Cekal itu penting ok! 
AZIAN MOHD NOOR bukan pengulas filem bertauliah. Merupakan ahli ke-4 kelab peminat filem Thai Malaysia yang dipengerusikan oleh Miza, Aimi, dan Hajjar. Juga merupakan pemilik sijil NIGHT Malaysia. Bakal pengganti … (Aimi anda tahu siapa) jika diberi peluang.

***

SOALAN 1: Menurut anda, apakah peranan seorang pengulas filem?

AQIL ASRAF: Mengulas sesuatu filem dari pelbagai sudut (plot, audio, teknologi yang digunakan, mutu filem). Juga memberitahu penonton sinopsis cerita yang diulas.

NABIL BASARUDDIN: Perkembangan dunia perfileman seluruh dunia turut menjadikan kerjaya sebagai pengulas filem turut meningkat naik baik dalam mahupun luar negara.

Pengulas filem juga sering kali dijadikan sebagai rujukan bagi sesetengah masyarakat mahupun peminat dunia perfileman kerana mahu memastikan karya yang ditonton adalah terbaik dan memenuhi apa yang dikehendaki oleh penonton itu.

Mengulas filem bukanlah satu kerja yang mudah, kerana memberi ulasan sahaja tidak membawa sebarang erti tanpa menggali maksud sebenar yang ingin ditampilkan dalam sesebuah karya itu.

Sebagai pengulas, beliau sudah tentu perlu menonton filem itu dan perlu menghayati jalan cerita serta mendalami watak yang ditonjolkan supaya apa yang ingin diulas dapat difahami oleh peminat dunia filem itu.


Namun, pengulas filem juga tidak boleh 'bias' apabila filem yang dikaji itu bukan genre yang diminati atau disenanginya. Awas, ini antara perkara yang mampu mencemarkan kerja pengulasan itu sendiri.


HARMIZA HASHIM: Mengulas filem! Pengulas boleh jadi sesiapa sahaja, masing-masing ada pendapat sendiri mengenai filem yang ditonton.

HAJJAR IZWANI: Yang kita sendiri tahu pengulas filem ni individu yang suka komen pasal filem yang mereka sudah tonton. Dari segi profesional kite tak tahu die wujud ke tak sebab mostly mudah ditemui di laman sosial, blog dan mana-mana website. So, peranannya adalah mengulas iaitu memberikan pendapat sendiri mengenai filem yang ditonton tak kira dari segi aspek apa, terpulang pada individu tersebut. Contohnya komen dari segi nak bagi berapa rating, plot, storyline, CGI, cinematography, pelakon dan lain-lain. Senang kata, nak beritahu kepada orang lain cerita tu best ke tidak.

AZIAN MOHD NOOR: Bagi kita seorang pengulas filem berperanan untuk berkongsi atau membincangkan idea dan penilaian serta pendapat mereka tentang sesebuah filem yang mereka tontonkan. Baik atau buruk sesebuah cerita/filem termasuklah dari segi jalan cerita atau corak penceritaan, keberkesanan watak dan lakonan para pelakon, mesej yang cuba diketengahkan atau disampaikan dalam filem tersebut, aspek teknikal dan sebagainya. Jadi sebagai pengulas filem yang baik, mereka seharusnya bijak dan jujur dalam menilai sesebuah filem yang dipertontonkan  untuk menjadi rujukan para penonton yang lain yang masih belum menonton dan bakal menonton filem tersebut.


SOALAN 2: Adakah anda bersetuju/tidak dengan pernyataan "pengulas filem penyelamat duit masyarakat" dan kenapa?

AQIL ASRAF: Setuju - Berkemungkinan besar filem yang diulas dapat memberi gambaran yang jelas kepada penonton dan membantu buat keputusan atas ulasan tersebut

Tak setuju - Lain orang lain pendapat, kadang orang tak kisah sangat pun pasal benda benda kecil seperti muzik latar yang menarik dsb. Mungkin penonton suka ceritanya yang penuh aksi tanpa plot yang kukuh atau lain-lain sebab.

NABIL BASARUDDIN: Tidak bersetuju.

Perkara ini disebabkan walaupun pengulas filem bebas mengulas mahupun mengkritik filem yang ditayangkan, namun perkara asasnya adalah filem adalah satu perkara yang subjektif.

Minat seseorang mungkin berbeza dengan yang lainnya, namun ulasan filem boleh disandarkan sebagai rujukan sahaja.

HARMIZA HASHIM: Setuju, tetapi bergantung dengan ulasan. Kalau baca ulasan yang baik, penonton sebenarnya boleh dipengaruh untuk menonton filem tersebut dan mempunyai pendapat sendiri selepas menonton.

HAJJAR IZWANI: Bersetuju. Rasanya kebanyakan penonton tak main taram je menonton sesebuah filem. Mesti ade faktor tertentu yang menyebabkan mereka nak tengok. Setuju kerana komen/kritikan pengulas filem inilah sumber inspirasi kepada kaki wayang untuk nilai filem tersebut untuk ditonton ataupun tidak. Kalau terbaca tak best sudah semestinya tak jadi nak tengok (fuhh selamat duit). Tapi kene tengok juga pengulas tu benar jujur ke tak ulas. Dalam erti kata lain die tak bias haha. Tapi terpulanglah pada individu, asal die suka pengarah atau pelakon tu, meskipun dah baca review tak best die nak tengok jugak well sebab nak support dan minat kan hehe. 

Kita sendiri pun gemar ulas di status Whatsapp/IG story sendiri. Tiap kali tengok filem of course akan up di IG story dan mesti ulas sedikit, puji best ke tak dan bagi star but tak la sampai bagi spoiler hehe.

AZIAN MOHD NOOR: Tidak dan Ya. Haha. Mulanya kita agak tidak bersetuju dengan pernyataan ini. Bagi kita setiap orang akan mempunyai persepsi dan pendapat serta penilaian yang berbeza. Kadang-kadang bila orang review best giler bahkan mendapat kutipan tinggi di pawagam tapi bila kita tonton rasa macam eh biasa je cerita ni. Tapi bila kita rasa cerita tu okay and not bad, ada pula yang review tak bagus ... So, depend kepada penonton dan individu tersebut. Jenis hiburan yang bagaimana yang mereka mahukan sebab setiap orang akan ada tahap standard penilaian tersendiri, apa yang mereka suka, berapa bintang akan mereka bagi, pelakon kegemaran mereka dan adakah filem atau cerita tersebut dapat mencapai standard expectation seperti yang mereka harapkan setelah keluar dari panggung wayang. Jadi, setiap penonton itu berhak untuk menilai sendiri sesebuah filem tanpa mengikut bulat-bulat apa yang diperkatakan oleh pengulas filem.

Dan kenapa kita cakap ya adalah sebab kadang-kadang dengan adanya pengulas filem ini sedikit sebanyak dapat membantu penonton untuk decide sama ada menonton ke panggung wayang atau hanya tunggu cerita tersebut keluar di Netflix, Astro First/Best atau HBO atau juga saluran-saluran TV yang lain. Haha. Sebab ada beberapa pengalaman yang kita sendiri rasa bila tengok satu movie ni (just tengok dekat Netflix dan tak boleh mention filem apa kat sini) dalam hati kata oh patutlah banyak bad review, mujur tak tengok dekat wayang. Hahahaha korang boleh relate tak perkara macam ni?


SOALAN 3: Kongsikan laman web atau individu yang anda jadikan rujukan dalam membuat keputusan menonton sesebuah filem. Jika tiada, boleh kongsikan sebab anda yang tersendiri.

AQIL ASRAF: 
- Youtube
1. Moist Meter series oleh penguinz0

- Trailer dan poster
- Review orang dekat Twitter (ni percaya tak percaya je).

Tapi selalunya tgk trailer jela. Haha

NABIL BASARUDDIN: Tiada laman web tertentu. Ini disebabkan pemerhatian melalui laman sosial sahaja atau individu yang dilihat bersesuaian yang arif dalam hal perfileman ini. 

Apa yang penting, saya akan menonton apa sahaja yang saya mahu walaupun pengulas filem mengkelaskan ia sebagai kurang menarik.

Menonton apa sahaja bagi memberikan perspektif berbeza, begitulah kisahnya. Lebih menarik, apabila sesi tayangan secara percuma, menarik atau tidak, terima berlapang dada.

HARMIZA HASHIM: Syazwan Zakariah, Sharifah Amani. Pengulasan dengan "isi" dan mudah difahami. Kebanyakan filem yang dikongsi sesuai dengan "selera" sendiri.

HAJJAR IZWANI: Laman web - TGV cinemas (www.tgv.com.my) & GSC (www.gsc.com.my).

Mostly kite refer dua website ni untuk tahu filem terkini dan coming soon. Diorang memang provide trailer so memang wajib tengok trailer sebelum ke panggung! Tapi tak tertumpu pada website je sebab selalu scroll IG atau FB (oh sudah semestinya follower setia) sebab di situ lagi aktif promote filem yang ditayang. Bila tengok trailer pun hambar herm jawabnya tak tengok la haha.

Individu - tiada kerana minat kita tak semestinya orang lain pun minat jugak. Well berlainan genre kegemaran masing-masing hehe. Kita jenis dah tahu filem tu nak keluar just setakat tanya kawan-kawan lain yang berminat nak tengok jugak ke sebab boleh ke panggung bersama dan seronok bila tengok filem bersama keluarga atau kawan yang minat/suka jugak. Bila selesai tonton of course riuh puji cerita yang ditonton ataupun fangirling towards the actor/actress.

AZIAN MOHD NOOR: Kita tak ada spesifik individu atau laman web yang kita jadikan rujukan but sebab kita selalu juga layan ML Studios, so ada juga beberapa ulasan filem yang kita dengar dari pengulas di ML Studios. Tapi sejujurnya ulasan ini bukanlah faktor utama yang bawa kita ke panggung wayang haha. Kalau kita suka dan support seseorang pelakon atau sesuatu series itu juga boleh jadi faktor untuk kita menonton. Jadi, banyak lagi faktor luar yang lain yang boleh mendorong kita untuk membuat keputusan menonton sesebuah filem di pawagam selain dari ulasan dari pengulas filem.


SOALAN 4: Apa nilai yang anda cari dalam sesebuah ulasan filem?

AQIL ASRAF:
1. Jelaskan plot cerita ni cemana, ikut pendapat. Suram ke, slow ke.
2. Soundtrack ceritanya. Memberi impak kepada cerita ke tidak, biasa-biasa ke cane (sampingan).
3. Barisan pelakon dan pengarah (ini penting la jugak sebab kita tahu hasil kerja dia cemana kalau dah kaji)
4. Lakonan watak, ok ke tidak.

Tu jela kot.

NABIL BASARUDDIN: Tidak mencari nilai tertentu yang penting tidak terlalu menyimpang dan terlalu berat. Sebabnya kerana mahu jadikan tontonan sebagai hiburan dan bukan memberi lebih tekanan.

HARMIZA HASHIM: Ulasan yang buat teruja untuk menonton filem dan dari persepsi yang jarang kita nampak.

HAJJAR IZWANI: Alamak banyak sebenarnya (bergantung pada genre filem yang ditonton juga). Paling kita akan tumpu ialah star yang diberi. Kalau tinggi star maksudnya best la. Tahu dari segi star pun dah memadai sebab nilai yang lain kita suka nilaikannya sendiri. After tonton kita akan rasa sendiri plot die macam mana, storyline, sound effect ok tak, scenery lawa tak, lakonan pelakon-pelakon, CGI, seram tak seram, emosi sampai ke tak, pengajaran sampai ke tak, gempak ke tak. 

Pengalaman sendiri, kita suka genre horror. Kalau trailer horror tu hambar memang tak la nk tonton dan kita akan tanya pada individu yang minat horror filem sebab penulisan komen horror filem kita tak percaya (kebanyakannya tulis sebab nak lakukan filem tu je walhal tak gempak). Gebang je takut padahal hantu hambar rasa nak lempang haha. So, kita akan aim rakan-rakan yang seberani kita untuk bagi star (kalau die kata hantu tu krik krik emm dah la buat rugi duit). Kalau genre lain seperti Marvel, comedy, romantic, action, thriller, Disney, mostly ulasan jujur dan boleh dipercayai sebab penonton mesti enjoy ketika menonton.

AZIAN MOHD NOOR: Pengulas memang boleh mempengaruhi penonton untuk mengajak mereka ke pawagam, namun untuk memuaskan hati setiap penonton adalah perkara yang mustahil. Tapi dalam kita mengulas apa yang penting adalah perkongsian pendapat pengulas mengenai filem tersebut. Perjelaskan motif karya tersebut, kupaskan apa isu yang cuba diketengahkan dalam filem tersebut, kenapa filem tersebut wajib ditonton, nyatakan apa kelebihan dan kekurangan yang ada dalam filem tersebut (jika ada), adakah mesej yang cuba disampaikan oleh pengarah sampai dihati penonton. Dan paling penting ulasan diberi tanpa berat sebelah. Kalau bagus filem tu kata bagus dan jika tidak ratekan yang sepatutnya dan explain kenapa. 


***

Masa aku tengah susun jawapan semua ni, memori membuat research writing untuk degree mula tergamit. Segala metodologi dan drama mula menjengah. 

Kalau judul ini adalah sebuah tesis ada banyak aspek lagi yang perlu dilihat. Nak skop besar, skop kecil. Antara persamaan tetamu-tetamu aku ni semuanya boleh membeli tiket dengan peruntukan sendiri dan berada dalam lingkungan usia 28-29, paling muda 22.

Untuk pengulas filem, teruskan mengulas! Antara perkara paling banyak disebutkan oleh tetamu dalam topik ni aku rasa: tulisan yang tidak bersifat berat sebelah; jika baik katakan baik, jika tidak katakan tidak. Jika ada aspek yang anda rasakan berguna untuk ulasan akan datang, gunalah.

Untuk aku sendiri, ulasan akan jadi panduan kepada aku untuk cadangan filem/series yang untuk tontonan di TV, Netflix, Iflix, Viu. Kalau cerita yang masih di pawagam atau aku memang sudah tekad untuk menonton di pawagam aku pilih untuk tidak membaca ulasan atau mengikuti perbincangan secara berlebihan kerana tidak mahu mencemarkan mata penilaian aku sendiri.

No comments: