5/24/20

Sembang Gebang Reunion Raya: Filem, Pawagam & PKP

Salam Syawal dan Salam Sembang Gebang!

Disebabkan berhimpun di alam maya adalah yang paling possible untuk menghimpunkan rakan-rakan jauh dan dekat buat masa ini, aku cuba himpunkan seramai bolehlah dalam episod kali ini. Aku agak ambitious dengan episod ini dan aku plan untuk release pada 1 Syawal. Maka, tercetuslah Sembang Gebang Reunion Raya.

Dalam episod kali ini aku bawakan 12 tetamu: MUHAMAD EZHAM, AQIL ASRAF, NABIL BASARUDDIN, NURUL NAJWA, MARWAN ZAHARUDIN, SITI AMANDA, HARMIZA HASHIM, IKI ALI, HAJJAR IZWANI, AZIAN NOOR dan sebabkan aku memang suka kepelbagaian dalam jawapan dan pendapat, aku membawakan dua wajah baru iaitu JEE SUHAIMI dan ALYSSA SOBREE. Walaupun Whatsapp aku hantar pada mereka agak impromptu, mereka memberikan maklum balas positif. Kah kah atau adakah aku seorang persuasive?

Tanpa membuang masa lagi marilah kita bertanya khabar diri dan tontonan kawan-kawan kita sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).



***


SOALAN 1: Apakah filem terakhir yang anda tonton di pawagam sebelum bermulanya PKP?

MUHAMAD EZHAMRock 4, tak ingat tarikh tapi yang ingat hari kedua tayangan di TGV Aeon Mall AU2.

AQIL ASRAF: Anime tajuk Her Blue Sky, tengok pada 21 Februari dengan kakakku (penulis).

JEE SUHAIMIGretel & Hansel: A Grim Fairy Tale pada 6 Februari 2020. Tapi aku tak puas hati cerita tu. Boleh baca review rakyat jelata. Huhu.

NABIL BASARUDDIN: Star Wars: The Rise of Skywalker (Disember 2019).

NURUL NAJWAJumanji: The Next Level. Tarikh tak ingat bila sebab bukan sejenis yang akan snap gambar tiket wayang … HAHA tapi pergi tengok cite ni di TGV KLCC.

ALYSSA SOBREEFrozen II! Ah itu pun tak sampai separuh kami menikmatinya sebab Ramona dah tantrum nak keluar pawagam. Oh myyy. Dah lah best!

MARWAN ZAHARUDIN: Tak berapa ingat, rasanya filem Makmum bulan Ogos 2019. Fuuh! Dah lama gak la aku tak ke wayang. Oh man! Tahun 2020 aku langsung tak ke wayang! Dang! Mungkin sebab atas faktor peribadi dan kekangan masa aku dah jarang ke wayang walaupun selalu dapat tiket percuma.

SITI AMANDA: Bulan Mac, tak ingat tarikh. Jodoh Syaitan, Puteri Kala Jengking, dan Rock 4.

HARMIZA HASHIM: Happy Old Year, 15 Februari 2020.

IKI ALI: Tak ingat bila exactly, tapi filem terakhir aku tonton kat pawagam secara rasmi ialah The Invisible Man arahan Leigh Wanell di GSC Mid Valley. Secara tak rasmi pula Pacar Ketinggalan Kereta arahan Teguh Karya di Pusat Kajian & Apresiasi Filem (tak rasmi sebab tak boleh nak concentrate; tak best satu, ada hal lain satu lagi!) pada 6 Mac.

HAJJAR IZWANI: 2 filem marathon berturut: HAPPY OLD YEAR (Thai), PARASITE (Korea) - rerun.

AZIAN NOOR: Hmmmm kita xpasti sama ada Happy Old Year atau Birds Of Prey: And The Fantabulous Emancipation Of One Harley Quinn. Tapi yang pasti antara dua cerita ni. Happy Old Year kita tonton bersama Aimi dan Najwa #gengtontonmoviethai.. Hahaa…and Birds of Prey kita tonton dengan team rumah sewa aka sibling.

AIMI ROSLI: The Garden of Evening Mists (7/2), Parasite [Rerun] (12/2), Happy Old Year (13/2), Little Women (14/2), Her Blue Sky (21/2) - Bulan Februari ni macam tetiba terlepas dapat wayang tu yang lepas pergi wayang pergi lagi. Haha!



SOALAN 2: Adakah anda merasa kekurangan kerana tidak dapat ke pawagam sepanjang tempoh ini? Adakah anda mencari alternatif lain untuk menonton filem?

MUHAMAD EZHAM: Aku seorang yang real, rayakan je apa yang ada. Jadi, tak adalah sampai rasa kurang tak ke pawagam. Ada banyak je medium lain aku guna di Internet tu. Bezanya, di pawagam layarnya besar berbanding skrin TV di rumah. Dan di rumah kau boleh menonton dalam keadaan paling malas, tapi tak bolelah nak praktis etika panggung. Anyway, benda yang aku rindu di pawagam adalah budak-budak bising dan buat kacau sebab mak bapa depa asshole tak jaga anak depa dalam panggung.

AQIL ASRAF: Okay je sebab takde filem yang ternanti-nanti sangat pun, kalau ada pun dah lupa cerita apa sebab memang dah dijangkakan pun penundaannya. (Rasa macam ada cerita superhero tapi entah la, memang lupa betul).

JEE SUHAIMI: Tak juga. Sebab aku bukan kaki wajib tengok wayang sebulan sekali. Aku akan tengok wayang kalau waktu yang tiba-tiba, maksudnya pergi pusat beli belah bukan khas untuk tengok wayang. Gi pusat beli belah, jalan-jalan, makan-makan pastu nampak poster cerita cam syok je, haa "Jom Tengok!".

Aku jugak bukan jenis acah-acah wajib tonton dan jadi penonton pertama untuk sebuah filem yang dinanti-nantikan. Aku juga jenis cepat ‘blur’ untuk tengok filem yang kena berfikir. Bayangkan filem Interstellar sampai sekarang aku tak faham walaupun aku menonton dengan pakar/ faham pasal ilmu sains dalam filem tu. Haha.

Jadi, aku tak rasa pun kekurangan menonton di rumah berbanding pawagam. Sebab kat rumah aku boleh ‘pause’ dan berfikir sejenak, buat kajian dan bacaan dulu. Ok tipu. Maksudnya aku ada masa nak fahamkan sesebuah filem itu kalau boleh di ‘pause’ dulu. 

NABIL BASARUDDIN: Sudah pasti ya mencari alternatif, kerana menonton wayang itu sesuatu yang indah bersama skrin besarnya. Tapi waktu PKP, tengok di laptop dan hp saje, punnn best. Menonton di rumah boleh laa baring sambil makan sambil tengok movie di laptop. Adjust laa ikut suka cuma skrin tak besarlahh mcm pawagam. 

NURUL NAJWA: Tak menjadi masalah besar untuk tidak ke pawagam untuk menonton filem sebab  hanya pergi sesekali untuk memenuhi ajakan dari kawan-kawan untuk menonton bersama-sama.

Menonton di rumah adalah pilihan yang lebih baik disebabkan tabiat untuk melangkau bahagian di dalam filem yang tidak menarik minat untuk terus memberi reaksi.

Gemar menonton filem berdasarkan babak yang disukai dan boleh ulangi babak yang sangat disukai sebanyak mana yang mahu dan ianya tentu memberi kepada kepuasan kepada diri-sendri

ALYSSA SOBREE: Tidak. Sebab mostly aku menonton filem di rumah saja since berkahwin. Most of the time Aman akan muat turun filem-filem untuk aku. Kemudian lepas aku diperkenalkan dengan Netflix; itu medium menonton filem paling aku suka setakat ni. Kalau ada filem baru yang menarik, kebanyakannya kami akan tunggu sampai ianya boleh dimuat turun.

Oh, menonton di rumah lebih selesa sebab aku boleh baring ikut suka aku tanpa fikirkan apa-apa. Ha ha ha.

MARWAN ZAHARUDIN: Kekurangan tu tak terasa sangat lah mungkin sebab baru betul-betul ada masa terluang untuk catch up balik filem-filem yang dah lama nak tengok tapi tak berkesempatan.  Sebenarnya, aku ada list filem-filem yang aku nak tengok. Jadi, bila kaya masa ni barulah boleh cari balik dan betul-betul peruntukan masa untuk tengok filem.

Mesti lah ada alternatif lain, kebiasaanya akan pergi ke tinyzonet[dot]to dan portal modenisma abad ini, Netflix. Memang banyak beza, kalau tengok di pawagam kau akan dapat soul experience - skrin besar, speaker keliling 360 darjah dan wayang ni semacam tarik jasad dan roh kau untuk betul-betul fokus masa menonton. Kau akan hadirkan pancaindera, naluri dan segala dalam tubuh badan kau lah untuk kekal fokus. Kalau di rumah tak akan dapat semua tu kecuali kau ada bilik wayang khas yang diubahsuai. Selalu bilik macam tu golongan T20 ada kot?

SITI AMANDA: Tak ada rasa kekurangan. Alternatif lain pun tak ada. Sebab hp saya rosak. Saya berhenti melanggan Netflix. Oh saya banyak menonton DVD lah di rumah. Perbezaan pawagam dan rumah sudah semestinya secara teknikal. Secara realitinya, saya boleh baring dan tukar filem lain kalau tak best.

HARMIZA HASHIM: YES! Alternatif lain adalah guna iFlix untuk tonton beberapa filem. Jujurnya kalau tonton guna telefon pintar ni mudah terganggu. Baru masuk 20 minit, jari dah gatal scroll untuk buka aplikasi lain, Twitter dan Instagram contohnya. Kalau jenis gelojoh, kadang-kadang sampai cari spoiler untuk tahu kesudahan filem.

IKI ALI: Rasa ralat sangat tak dapat masuk wayang (lebih rindu lagi sinema alternatif macam wayang@BUDIMAN). Rindu nak masuk ke dunia lain dalam ruang gelap tu (cewah!). Kalau nak sembang alternatif, macam biasalah. Ada hard disk adik aku dan juga Netflix.

HAJJAR IZWANI: Ya, kita rasa tidak seronok sebab kita kaki wayang. Setakat ni sepanjang PKP banyak filem yang dinanti ditunda dan panggung wayang pun tutup. So tak rasa rugi cuma kene tunggu sahaja.

Alternatif lain, kebiasaannya kita tengok filem-filem yang ditayangkan di saluran-saluran Astro (saluran kegemaran CITRA, BOX OFFICE, HBO, CINEMAX, FOX MOVIES, HBO, TVNMOVIES, WARNERTV). Jadi la dok repeat filem ulangan dan tayangan premiere setiap Sabtu huhu.

Perbezaan menonton sudah tentu tidak sama. Di rumah banyak gangguan hihu. Kene tengok malam malam time orang dah tidur baru layan sorang untuk fokus hehe. Rindu tengok di cinema sebab awesome!

AZIAN NOOR: Rasa kekurangan tu tak adalah, tapi rasa rugi bila ada tiket/free pass yang company bagi sebelum PKP tak dapat digunakan. Hahaaaaa.. Taaaapiii tak terkilan sangat sebab sepanjang tempoh PKP ni pun banyak cerita tak dapat nak ditayangkan dan ditunda tayangan. Lagipun sah-sah pawagam pun tutup semasa tempoh PKP dan untuk keselamatan orang ramai. So, masa ni la timing yang sesuai untuk marathon cover balik movie yang dah ketinggalan. Mostly, kalau ada masa lapang semasa PKP ni banyak habiskan masa tengok Netflix dan Viu. Beza tonton di rumah dengan pawagam hmmm, tengok kat rumah mungkin lebih privasi dan bebas. Ikut la nak tengok sambil berbaring ke, terlentang ke, meniarap ke. Haha. Sambil work from home pun menyempatlah bermovie. Kalau nak stop kejap pun boleh pause dulu. Haha. Tapiiiii ada tapinya.. Feel kalau tonton dekat pawagam mungkin berbeza la sebab sound system lebih baik and screen yang lebih besar juga kualiti gambar yang lebih baik dan tak lupa tak ada gangguan sekeliling yang lain (lebih fokus kalau tak ada penonton lain kat belakang sepak kerusi and buat bising hahaha).

AIMI ROSLI: Tidak merasa kekurangan/ketinggalan atas 3 faktor: 1. Tiada filem yang ditayangkan dan pawagam tidak dibuka, 2. Mempunyai alternatif lain: iFlix, Viu, Youtube dan myKlik (anyway, aku banyak tengok drama instead of movie time PKP ni), 3. Nak keluar pergi pasaraya beli barang keperluan pun rasa paranoid, tak mungkin terlintas untuk bersantai.



SOALAN 3: Kongsikan 1 filem menarik yang telah anda tonton dalam tempoh PKP ini

MUHAMAD EZHAM: Boss (1991), arahan Z. Lokman. Filem ni nakal dan daring. Aku suka attitude Z. Lokman, dia don't give a fuck. Z. Lokman seorang punk rocker! Sebenarnya aku nak post poster filem ni dalam challenge di Facebook. Tapi tak jumpa.

AQIL ASRAF: Tengok Weathering With You 2 kali haha. Best sebab soundtrack dan penceritaan dia. Cerita dia cam menyayat hati gak la, nak nangis pun ada.

JEE SUHAIMI: Filem Mardaani (2014) lakonan Rani Mukerji sebagai Shivani Shivaji Roy. Filem ni ada yang kedua, lakonan pelakon yang sama juga. Cerita tahun 2014 ini mengenai seorang pegawai polis wanita yang berpangkat tinggi. Jadi beliau cuba menyelesaikan masalah penyeludupan manusia terutamanya golongan remaja wanita.

Cerita ni buat aku puas hati sebab sifat feminisme yang positif berjaya ditonjolkan yang umum ketahui wanita di India sering ditindas dek adat dan agama. Bab dia ‘selesaikan’ penjenayah tak guna tu aku rasa hebat giler. Selain tu, adegan yang aku minat dalam filem ini, penjenayah itu tidak ganggu anak perempuan Shivani. Kalau cerita Malaysia (cerita negara lain pun ada haha), mesti penjenayah akan ugut atau ganggu keluarga hero/heroin. Klise. Korang kena tengok cerita ini. Tak rugi pun. Rani Mukerji yang kita kenal bawa watak wanita ayu, kini bawa watak lebih matang dan lasak persis ikon wanita yang layak disanjung. Wah! Tengoklah, tak rugi pun. Siapa kata aku benci feminisme? (merujuk kepada review 16 Puasa).

NABIL BASARUDDIN: Sunny. Filem dari Korea yang ditayangkan pada 2011. Aahhh bestnya filem ni sebab bertemakan friendship. I love friendship. Garapan yang penuh emosi sampai teringat dekat kawan2 ya masa menonton. Haha

NURUL NAJWA: Memilih filem dari seberang iaitu Syurga Yang Tak Dirindukan. Filem ini sangat menyentuh hati perempuan dan mempunyai nilai yang tinggi. Sebab diri sendiri memang sangat memilih bakal pasangan tapi dalam filem ini memaparkan bahawa  apa yang diharapkan tidak semestinya berjalan dengan lancar dan apa yang terjadi itu adalah takdir kerana Dia adalah sebaik-baik perancang.

ALYSSA SOBREE: Happy Old Year. Filem ini nampak biasa, tapi untuk aku - sebab aku antara manusia yang suka berpegang pada memori; aku rasa filem ini beri katarsis dan kesedaran. We have to let go of things that actually matters (dulu) but unnecessary (sekarang). Baru legaaa. Serius lega tengok Jean let go most of her things.

MARWAN ZAHARUDIN: Sebenarnya, dah lama nak tengok Big Time Adolescence tapi sebab filem ini hanya ditayangkan kat Hulu jadi agak susah sikit. Hulu ni streaming servis lebih kurang macam Netflix tapi hanya ada kat US. Jadi terpaksalah menggali sikit kat portal movie percuma dan terjumpalah satu.

Bagi aku, tarikan utama filem ini adalah Pete Davidson bukan sebab dia ex-boyfriend Ariana Grande tapi sebab aku ada lah jugak ikut perjalanan karier dia semenjak dia dari Wild ’N Out lagi. Lepas tu ke Saturday Night Live lepas tu ke beberapa siri rancangan stand up komedinya. Walaupun gaya lawak dan punchline Pete agak offensive gila, tapi aku enjoy.

Ok back to movie! Big Time Adolescence directed by Jason Orley. Masa tengok trailer, aku dah tahu jenis filem macam ni memang aku boleh connect sebab cerita pasal tumbesaran seorang lelaki dari segi fizikal dan mental. Lebih kurang macam filem Boyhood tapi angle dan fokus movie ini lain.

Now let me drop some gems for y’all. Sebagai seorang lelaki, memang akan ada fasa yang kau akan tergelincir sedikit dan terkeluar dari landasan. Tapi tapi jangan risau, kalau kau masih berpegang dengan arah dan petunjuk yang diberikan oleh orang tua kau. InsyaAllah akan kembali balik ke landasan. Basically, what this whole movie is all about lah.

Jadi, bila aku habis tengok Big Time Adolescence, I feel like “Hey Jason Orley, are you talking to me?"

SITI AMANDA: Anime bertajuk Colorful. Anime ini pernah saya tonton beberapa tahun dahulu cuma tak habis. Durasinya melebihi 2 jam jadi ada part saya tertidur di tengah-tengah. Pertama kali saya menonton rasa sangat tak menarik. Ceritanya perlahan. Wataknya lemah.

Namun apabila saya kembali menonton kali kedua dengan mata yang segar dan bertenaga, saya dapat rasa kelemahan watak dan ketidaklajuan rentak filem ini adalah nadi utama plot. Filem ini tentang kelebihan diberi peluang kedua. Bagaimana kita menghargai kehidupan. Adakah kita biarkan saja kesilapan silam menghantui setiap langkah ke depan atau kita kembali perbetulkan kesilapan itu terlebih dahulu. Kemudian barulah bergerak ke hadapan.

Oh kelmarin saya berpeluang menonton Hamba Iblis di Astro Citra. Saya suka cerita tu kerana ada unsur yang dah lama saya tak jumpa dalam telemovie tempatan iaitu SHOW, DON'T TELL.

HARMIZA HASHIM: Dua Garis Biru, tonton kat iFlix. Menarik sebab tak sangka filem ni boleh buat kita emo! Scene Bima dengan mak dia tu, aduh :")

IKI ALI: Filem menarik waktu PKP, ya? Sejujurnya tak banyak filem pun aku tonton waktu PKP setakat ni (sebab dok kalut nak kejar crossover The CW's Arrowverse yang aku dah lama tunggu, iaitu Crisis on Infinite Earths) jadi nak pilih satu tu agak susah, sebab ada dua je, dan kedua-duanya ada tarikan tersendiri. Aku sebut jelah filem apa, ya? Filem Extraction dan Straight Outta Compton.

HAJJAR IZWANI: SLICE (Thai, 2009). Filem lama first time tengok. Tak sangka seronok walaupun depan sendu haha (sebab faktor suasana filem lama yang kualiti kurang). Thiller dan storyline yang padu serta plot twist yang hebat. Ringkasnya filem ini mengenai sahabat karib dari kecil dan berjumpa balik ketika dewasa (Tai dan Nut). Tetapi kisah ketika dewasa melibatkan kes pembunuh bersiri. Tai menjadi  polis dan Nut ialah pembunuh bersiri yang diburunya. Keseluruhan filem mengisahkan penderaan anak oleh bapa, sexual harassment oleh guru, buli di sekolah, dipulau oleh masyarakat sekeliling, siri siasatan polis, pembunuh bersiri, pemerdagangan manusia yang menculik budak kecil untuk dijadikan pondan/bapok dan seorang yang psycho terhadap orang yang disayangi. Disebabkan terpisah kerana diculik dan janji untuk mencari kembali rakannya pada suatu hari menyumbang kepada plot twist yang hebat. Disebabkan terlampau sayang kepada rakan karibnya rupanya selama ini Nut ialah isteri kepada Tai (ya die tukar jantina untuk bersama rakannya dan Tai tidak tahu langsung). Akhir sekali, Nut merayu Tai supaya menembaknya kerana tidak mahu ditangkap polis lain. Peh psycho betol Nut tu. Sekian.

AZIAN NOOR: Bird Box. Cerita ni cerita lama tahun 2018 tak silap. Haha kita je yang baru berkesempatan tonton. Diadaptasi dari novel kita secara peribadinya, rasa filem ni menarik sebab cerita ni ada unsur-unsur metafora. Deep. Korang akan start berfikir dari awal sampailah akhir movie. Haha. Mengisahkan kononnya titik awal kejadian kiamat. Bayangkan ya kita yang normal ni terpaksa/dipaksa untuk jadi buta. Tak boleh melihat tapi perlu cari cara untuk survive untuk teruskan hidup. Ada baca dekat Twitter pasal matlamat cerita ni sebenarnya nak cakap pasal mental illness or depressed, sampai bunuh diri. Orang awam masih tak aware dengan masalah ni, simbolik kepada semua kena tutup mata. 'Makhluk' itu sebenarnya perasaan nak bunuh diri. Tiada siapa tahu apa bentuk dia. Sampai habis cerita tak tunjuk pun bentuk dia. And as open ending story, penonton bebas buat opinion/penafsiran sendiri. Dalam kata lain korang kena fikir sendiri. Haha.

Watak Boy and Girl anak kepada Malorie lakonan Sandra Bullock sangat comel. Tapi ada certain scene yang kita rasa macam unnecessary and draggy. But lepas tengok ending cerita ni, kita jadi insaf sikit and respect dekat orang kurang upaya atau oku. Sebab walaupun mereka tak sempurna, ada kelebihan lain kita orang normal tak ada. #bersyukurseadanya (sambil nyanyi lagu raya).

AIMI ROSLI: LSS (Last Song Syndrome) - Hero dan Heroin sedap mata memandang. Terutama heroin - Cantiknya senyum. Feel good movie yang dilatari lagu-lagu oleh band Ben & Ben. Ini adalah pertama kali aku tengok filem muzikal dan mendengar karya band folk dari Philippines.




SOALAN 4: Filem yang anda nantikan tayangannya di pawagam tetapi telah ditangguhkan kerana PKP.

MUHAMAD EZHAM: Filem Mencari Rahmat. Sebab aku rajin juga stalk directornya. Kalau ikutkan tulisan dan review yang diposnya Mencari Rahmat ada something. Aku harap, directornya tak mengecewakan aku dengan banyak bual.

AQIL ASRAF: Yang ni memang terlupa dah sebab takdelah tertunggu sangat pun. Sebab kita banyak main game je haha.

JEE SUHAIMI: Filem Escape lakonan Kamal Adli dan Elizabeth Tan yang sepatutnya ditayangkan pada 26 Mac 2020. Dikhabarkan cerita tersebut ala-ala filem Saw, yang ada permainan ganas dan perlu selesaikan bagi menyelamatkan diri. Aku nak tengok sejauh mana ‘peniruan’ yang dibuat atau sekadar cakap-cakap orang sahaja. Aku harap ‘peniruan’ yang dilakukan (sekiranya betul), biarlah tidak sama sangat. Tolonglah Malaysia! 

Selain itu, aku nak tengok lakonan Lizzy untuk genre suspen ni. Lenggang-lenggang kangkung, kangkung di tepi payaaaa~~. Aku pernah tengok lakonan dia sebelum ni, tak lah kayu mana untuk percubaan pertama. Ewah!

NABIL BASARUDDIN: Mulan dannn Black Widowww yeahhh.

NURUL NAJWA: Filem Ada Apa Dengan Dosa sepatutnya ditayangkan September 2020 tapi akan dikeluarkan awal dan akan ditayangkan pada Jun 2020 di Astro First. Filem ini dilihat mempunyai mesej yang mendalam salah satu ialah mengutamakan yang sementara hingga alpa pada yang kekal abadi.

ALYSSA SOBREE: Tak ada. Ha ha ha Lame gila ke aku ni? :’) Sorry, Aimi

MARWAN ZAHARUDIN: Antara yang tertunggu-tunggu No Time To Die, The New Mutants dan The King of Staten Island.

SITI AMANDA: Mulan lah. Haiyaaaaa talak ong ahhhh.

HARMIZA HASHIM: Low Season filem Thai yang patut ditayangkan pada 19 Mac 2020.

IKI ALI: Black Widow paling aku tunggu! Sebab ada aura Captain America: The Winter Soldier, antara filem Marvel Cinematic Universe paling matang dan intense arahan Russo Bersaudara!

HAJJAR IZWANI: Kite tak siasat ditangguhkan ke apa sebab kita pun tak sure bila PKP tamat dan bila panggung akan dibuka semula. So ini list filem 2020 yang kita nanti:

BLACK WIDOW
THE CONJURING 3
TRAIN TO BUSAN 2:PENINSULA
PEE NAK 2

AZIAN NOOR: Low Season.

AIMI ROSLI: Low Season, Mulan dan mungkin Mencari Rahmat.



SOALAN 5: Akhir sekali, sebagai penutup Edisi Raya ni jemputlah masing-masing berikan ucapan raya sepatah dua.

MUHAMAD EZHAM: Selamat hari raya, macam biasa aku dah maafkan korang semua.

AQIL ASRAF: Selamat Hari Raya semua. Raya tahun ni takyah nak beria sangat lah, duduk je rumah salam salam gitu makan sikit pastu tengok TV, wish kat kawan thru ws, video call ke apa. Buat masa ni tak boleh meriah meriah sangat. Sama-samalah kita jaga diri hahaha.

JEE SUHAIMI: Salam lebaran, semoga amalan Ramadan kita diterima Allah. Dah faham kan, raya tahun ini tidak seperti selalu, makanya bersederhana sahajalah ye. Tiada salahnya pun. Huhu. Semoga yang baik-baik untuk kita semua dan selalulah cuba untuk ceria walaupun duka melanda.

NABIL BASARUDDIN: Tibanya syawal tanda ingatan
Ku kirim rindu di angin lalu
Kasih yang hilang ku hulur tangan
Di aidil fitri
Di aidil fitri ku pohon restu

NURUL NAJWA: Selamat Hari Raya maaf zahir  dan batin dari insan yang kerdil ini kepada yang mengenali diri ini. Ampun maaf dipinta seikhlas dari hati atas terlanjur kata dan perbuatan baik yang sekarang mahupun yang lepas.

Semoga yang  membaca ucapan ini kekal bahagia menyambut lebaran di samping yang tersayang dan kekal sihat dan  jaga kesihatan diri dan yang disayangi semoga tabah dan dipermudah urusan mengharungi kehidupan Pasca-Covid 19.

ALYSSA SOBREE: Happy eid, guys. Please keep your social distancing; even at your mom’s. Basuh tangan, dan jangan lupakan topeng muka! Oh ya, jangan suka cium-cium bayi ya. Mak pesan ni!

MARWAN ZAHARUDIN: Terima kasih baca bahagian aku, sekarang sila sambung ke bahagian orang lain pula. Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin!

SITI AMANDA: Ucapan selamat hari raya kepada pembaca blog Aimi. Terima kasih Aimi atas peluang ini. Semoga Aimi terus maju!

Saya tak dapat balik kampung. Saya tak sedih. Saya cuma rasa tak best. Okaylah semoga bertemulah kita dalam panggilan  video secara rawak edisi raya!

HARMIZA HASHIM: Selamat Hari Raya Aidilfitri buat rakan-rakan Sembang Gebang. Semoga amalan kita di bulan Ramadan kali ini diterima Allah dan jumpa lagi Ramadan akan datang! :)

IKI ALI: Okey, sekarang untuk ucapan Hari Raya Aidilfitri aku. Selamat Hari Raya Aidilfitri, semua! Maaf tak dapat datang rumah secara zahir; secara batin mampu kot! Patuhi PKPB dan kalau nak berziarah jugak, pergi yang dalam radius 10 km sahaja, ya? :)

HAJJAR IZWANI: Salam Aidilfitri dan selamat menyambut Hari Raya kepada semua pembaca Sembang Gebang. Seribu Kemaafan dipinta kepada rakan rakan seperjuangan yang mengenali diri ini. Selamat beraya korang dan take care! ;)

AZIAN NOOR: Selamat Hari Raya kepada semua pembaca #SembangGebang. Kuih dan muih ehhh social distance jangan lupakan ya. Jaga penjarakan sosial. Raya, raya juga. Keselamatan harus diutamakan. Haha. Take care dan Selamat Hari Raya. Kalau dulu tak sempatlah nak tengok TV masa hari raya sebab sibuk pegi beraya, tahun ni mohla kita habiskan masa tengok TV kat rumah.

AIMI ROSLI: Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua pembaca! Semoga semua amal di bulan Ramadan diterima oleh-Nya dan kita semua berada dalam keadaan sihat sejahtera!


***

Harap Syawal anda lebih warna-warni dengan episod Sembang Gebang ini.
Stay safe and take care. Jumpa lagi!

No comments: