12/31/14

10 Budak Intern

Now Playing: Young Blood by The Naked and Famous.


"Weh, dalam meeting tadi cakap ada 53 budak intern kat sini? Ramai gila!"

"Berapa kau cakap?"

"53."

"23 lah."

"Oh. Tapi ramailah tu. Kita baru 10 orang. Siapa lagi 13?"

"Dah lah. Jom makan Pizza!"

***

Sebenarnya ada 8 orang je; Aku, Puti, Haikal, Zati, Diba, Ag, Maria dan Naim.
Lagi dua tu aku puratakan dari teman yang dah pun bekerjaya di bank ibu kota dan seorang lagi kenalan gim Ag.

Kami raikan diri kami dalam majlis 'dari kami untuk kami' sempena hampir berakhirnya internship kami. Yang paling awal habis, aku lah.

Sementara aku sedang menulis entri ini, mereka masih lagi di pejabat. Situasi ini membuatkan aku seolah-olah tak move on, like gambar-gambar mereka di pejabat dan menulis entri tentang bagaimana mereka mewarnai hari-hari aku.

Aku memang dah kenal Ag dan Maria dari zaman diploma tapi mereka ambil masa 3 minggu untuk mendaftar. Jadi, Puti dan Haikal adalah antara kawan terawal aku di sini.

"Weh, kesian gila cerita kau ni!" balas Haikal selamba selepas 10 minit perkenalan dan aku cerita tentang bagaimana aku kena tukar tempat intern. Gaya bersahaja Haikal seperti sudah lama kenal menjadikan situasi perkenalan itu tidak janggal.

Mungkin sebab dia dan Puti adalah pelajar Master Psikologi?

Di suatu hari ketika sedang membetul-betulkan tudung di hadapan cermin usai solat, aku dan Puti bertukar-tukar cerita tentang latar belakang kami. Puti adalah gadis dari Indonesia. Aku ceritakan di zaman diploma dulu aku ambil Diploma Penulisan.

Puti pantas berkata "Yang benarnya kalau kita tulis cerita kita tiap hari juga ada yang akan baca, kerna setiap orang tu kan punya cerita."

Aku mula terawang-awang yang kononnya aku berada di set filem Indonesia yang puitis dan indah.

Perkenalan aku dengan Zati dan Diba bermula pada suatu pagi aku sampai 5 minit sebelum jam tepat menunjukkan 8.30 pagi. Masa tu, Ag, Maria, Zati dan Diba duduk di meja lobi. Aku datang bersalam-salaman buat meriah dan punch in jam 8.26 pagi.

Sebenarnya, aku pernah naik Broga dengan Zati dulu. Zaman random, aku main ikut je plan Ag.

Diba ada satu gaya macam cikgu. Lepas tu, dia bagitahu dia memang cikgu. Cuma aku tak tahulah cikgu dekat mana.

Anak murid Diba bagi salam "Assalamualaikum Cikgu Adibah Noor!"

"Aku terus denda dorang semua berdiri atas kerusi," cerita Diba. Adibah Noor bukan nama penuh Diba. Adibah Noor adalah nama penyanyi.

Kemudian muncul Naim.

Naim dulu pernah tak layan aku tanya soalan kat dia. Sepatah pun tak jawab, padahal aku confuse gila. Siapa dia ni, kenapa ada semeja dengan aku?!

Tapi suatu hari, Zati, Diba dan Maria puasa sunat. Yang rehat cuma aku, Ag dan Naim. Dari situ kami mula berbual-bual mengenai purse Mont Blanc yang dipakainya.

***

Semua bersandar kekenyangan pizza di kerusi.
Mungkin juga kekenyangan Kek Batik buatan Diba. Haa, kecuali Ag, kami yang lain memang mahukan Kek Batik. Sempat Puti meminta resipi Kek Batik dari Diba.

"Haa, dah memang sedia. Selalu dah orang minta," ujar Diba sambil tengannya pantas forward resipi pada Puti.

Tidak sampai 2 saat, resipi itu sudah di dalam tab Puti.

"So, Haikal bila kau nak kahwin?" soal Zati.

Di usia 27, Haikal boleh dikategorikan sabar melayan kami semua. Tapi bila difikirkan balik, kami juga sabar melayan Haikal. Terutama masa nak order pizza tadi (aku tak nak tulis part ni).

"A'ah, Haikal. Bila? Muka macam aku pun ada makwe, takkan kau tak ada?" ujar Ag.
Ag pernah kata Haikal macam Johny Depp masa Haikal baru gunting rambut and it's not membahan ok, it is 100% pujian!

Keadaan senyap.

Jangan salahkan aku Naim tak ada dialog di sini. Dia masih lagi excited ber-selfie dengan iPhone 5s barunya.

"Aku tak tahulah. Aku pernah bayangkan aku umur 27 tu aku dah berjaya. Atau mungkin boleh dikategori stabil," aku suntik elemen angan aku.

"27 tu awal sangat. Tapi yelaa, kalau kau kerja design tu, kau bukan je boleh kerja syarikat. Kau boleh buat juga kerja luar sebagai side income ... blablablabla" ujar Haikal.
Dia ingat dengan bincang topik designer ni, kami lupa ke topik asal.

"Patutlah kau bayangkan umur 27 tahun hidup kau dah berjaya kan," balas Zati pada aku.

"Lagipun, aku baru lepas tengok Raikan Wanita episod Vivy Yusof. Don't blame me," aku senyum sambil mengangkatkan kedua bahu.


Perbualan kami mula tiada titik penghujung. Ini lepak paling lama rasanya. Selalunya aku takut-takut masuk lewat ke jabatan lepas lunch. Tapi malam ini, tidak (malam ini kita punya?).


"Dah jom lah balik pukul berapa dah ni ..." ujar Maria. Dia drive.
Aku pun ada tren nak dikejar.



Kami bergambar di hadapan kedai piza menggunakan iPhone 5s sebagai kenang-kenangan.




Sampai berjumpa lagi dan selamat mencipta lebih banyak kejayaan di masa hadapan!

No comments: