12/23/14

Pagi Berikutnya

Now Playing: Yellow - Coldplay


Pagi-pagi aku terus diwarnai dengan sesi membancuh minuman di pantri. Terus disinari dengan jenaka-jenaka minta aku masak atau hidang sarapan pagi dari kawan designer dan setter. 

Hingga akhirnya, aku dan kawan designer capai titik persamaan yang kami anak sulung dan jarang nak ikut cakap orang.

Minggu ini, teh o aku kembali manis.

Bukan apa, minggu lalu akibat 'depresi tesis', semua minuman aku buat bagaikan tak berperisa. Kadang-kadang memang sengaja biar rasanya kelat. Kalau manis, nanti terpejam mata pula layan keenakan. Jadi, biar kelat, nanti terbuntang mata merasa.

"Hari ni kita ada perhimpunan kan?" soal kawan setter.

"A'ah, pagi ke petang entah," kawan designer membalas.

"Rasa macam pagi," balas kawan setter.

Aku biarkan perbualan itu berlarutan memandangkan aku seakan-akan ketinggalan LRT sebab tak dapat catch up hal perhimpunan yang sedang dibincangkan.

"Eh, perhimpunan apa ni?" aku bersuara.

Mereka terus rancak berbual berdua.

Aku dengan sengaja menjatuhkan gelas ke lantai, biar pecah, supaya dapat perhatian.

PRANGGGGG!!

2 pasang mata pantas memandang ke arah aku.

Kah kah, tipu je. 

Aku cuma sandarkan diri pada dinding dan berkata "Ok ... so, aku memang takkan dapat jawapan lah ... hmm"

Kawan designer tertawa dan memandang ke arah aku "Perhimpunan staf kat Tingkat 6 leeee."

"Oh," aku balas ringkas. 
Walhal aku memang tak tahu pun tentang hal perhimpunan tu. Jenis tak dapat emel.

Kenangan kembali tersingkap waktu kami bertiga baru masuk dulu.
Sekarang aku dah nak habis intern.

Aku tak pernah bagitahu sesiapa, antara babak kegemaran aku ketika mula intern di sini adalah ketika satu jabatan naik lif yang sama untuk ke Tingkat 6.

Walhal ketika itu, lif sudah penuh. Aku dan seorang lagi teman inten sudah mahu beralah untuk menaiki lif berikutnya. Tapi orang-orang di dalam lif itu terus "Masuklah! Masuk. Sini boleh."

Jadi, kami pun masuk. 

Nak sampai Tingkat 6 dari Tingkat 2 punyalah janggal sebab yang kita dengar cuma nafas dari kiri - kanan. Masa ini, lagu Taylor Swift bermain-main dalam kepala aku, sekalipun tak terlintas langsung aku nak daki tangga, kah kah. 

"... Elevator buttons and morning air, 
Stranger silence makes me wanna take the stairs ..."

***


Ahhh! Aku campak beg ke hujung katil sebaik sahaja tiba di rumah.

"Malasnyaaaaa nak tulis report internnnn ni," aku campak pula diri aku ke katil.

Sambil berbaring menonton movie, roomate aku hanya pandang endah tak endah. Mesti sebab aku selalu buat atau ulang benda yang sama.

"Aku tak readylah intern nak habis."

Dia terus terduduk dan berkata "What?! You're like the first person who said that!"

"Kau kena rujuk balik hal yang aku tak siap lagi report intern tu," aku tertawa. 

No comments: