12/28/14

Ah, hari ini juga mimpi!

Aku sedang bersantai-santai memilih ringtone baru di telefon bimbit.

1 FB chat berdenting masuk.

"Apa cerita terbaru?" icon bulat bergambar Paan keluar di tepi.

Aku balas "Haha, apa cerita kau? Kau kalau ada cerita, cerita jelah. Tak payahlah buat-buat berminat dengan kisah aku."

Kemudian, Paan mula bercerita tentang gadis yang dikenalinya di internet. Gadis yang merupakan kenalan kepada kenalan. Baru tadi, dia berselisih dengan gadis itu. Dalam berperenggan-perenggan cerita tu, dipercayai seorang gadis dah tertarik hati pada personaliti Paan. Dalam berperenggan-perenggan cerita tu juga, ada satu perenggan "Kau bayangkan ktorang baru berselisih kat kedai Murni tau, aku tak tegur pun. Dia dah tulis 'Best night blablabla ...'"

"Perasan teruknyaaaaa kau niiiiii," aku balas.
Kawan-kawan kalau khayal tinggi teruk tu, baik cepat-cepat tarik.

Aku pantas menaip username gadis itu di laman sosial.

Paan ni kalau kau check dalam phone Diah, Diah save nama dia 'Paanoying'. Dan kalau kami lepak, tak pernah lekang dari mulut kami 'Ishhh, annoyinglah kau ni!'.

Sebab tu aku perlu bukti bila gadis tu tertarik hati pada personaliti dia.

Ahha! Ada satu status 'Tp knplaaah dy xtegur tadikannn?'

Aku printscreen dan hantar pada Paan dengan caption "Aku rasa orang paling creepy orang yang ramah di laman sosial tapi dalam real life pandang sebelah mata je. Patut ke aku add dia untuk nasihat dia supaya jangan percaya sangat orang dia kenal di laman sosial?"

Paan balas "Ak kan pemalu. Kau kena fhm."
Tengoklah ciri-ciri malu tu, sampai eja 'aku' pun tak boleh penuh.

"Jadi, aku kena add dia untuk nasihatkan supaya dia patut tegur kau dulu?"

Paan tak balas.
Paan is typing ...
tapi tak balas.

Aku hantar satu situasi
-- paan berjalan. gadis berjalan. paan memandang, gadis tertunduk. paan tertunduk, gadis memandang. gadis dan paan berselisih. gadis tahu dia perlu sapa paan. 
"eh, hai paan! suka eh pakai baju belang-belang?"  
paan balas "ehhh, awak stalk saya eaaaa?"  
gadis tersenyum maluuuu, tak dapat cover diri. 
lepas tu, paan kata "haha! gurau jelah. pernah tengok cerita KIL ? itu dialog dalam cerita tu laaaa." 
gadis menggeleng.
malam berakhir dengan paan dan gadis lepak di kedai murni. paan dan gadis berkongsi gelas minum air 'i love you' dan siaran astro menayangkan cerita KIL. --

"So, macamana? Best tak cerita garapan aku?" tambah aku lagi.

"Alaaa, mana aci. Kau mmg terer cerita berangan mcm ni."

"Alaaaa, apahal pulaaaaa?"

"Yelah, ak kdg2 xdapat beza cerita kau yang mana realiti, yang mana fantasi ... cth: blog kau."

"Keh keh keh, kau layan jelah! Kebenaran tu kan rahsia penulis."



Telefon aku berdering dengan ringtone baru:
Pleaseeee, don't see just a girl caught up in dreams and fantasies ...  

1 comment:

Amanda said...

Please, see me reaching for someone i cant see