3/20/19

Ehh Emel! #1: Subject: Can You Ever Forgive me, Princess Aimi?

From: Siti Amanda 
Date: Wed, Mar 13, 2019 at 2:59 PM
Subject: Can You Ever Forgive me, Princess Aimi?
To: Aimi Rosli 

Apa khabar Aimi? Lama betul tak dengar khabar! Kepala otak aku ni sarat dengan pemikiran yang membuatkan aku terdetik untuk hantar e-mail mengejut pada kau. Lagipun, kita dah lama tak Sembang Gebang. Aku ada benda nak share!

Beberapa hari yang lepas aku tak ingat bila tapi aku ada menonton filem yang bertajuk Can You Ever Forgive Me? Arahan Marielle Heller. Filem ini merupakan adaptasi daripada sebuah memoir tulisan Lee Israel melayarkan hidupnya pada satu jangka masa yang tertentu. Memoir tersebut juga bertajuk Can You Ever Forgive Me? : Memoirs of a Literary Forger yang diterbitkan pada tahun 2008.

Bersempena Hari Wanita Sedunia ni aku nak bercakap tentang filem Can You Ever Forgive Me? yang pada aku amat bersesuaian dengan isu hangat Women March tempoh hari.

Pada ketika itu Lee Israel mengalami satu fasa kritikal dalam bidang penulisan  sehingga terpaksa melakukan sesuatu yang bertentangan dengan etika dan moral seorang penulis iaitu jenayah pemalsuan sastera (literary forgery). Pada asalnya Lee Israel merupakan seorang penulis freelance yang berpaksi di New York menulis tentang tokoh-tokoh terkenal dan salah satu hasilnya pernah tersenarai dalam New York Best Seller. Namun seperti mana tipikalnya norma kehidupan manusia, di dalam kesempitan terlahirnya kesempatan.  

Bukan dia tak boleh tulis buku. Dia boleh tulis. Cuma silap dia, dia tak live the life. Pada dia penulis ni kena miserable, lonely, to be kept in a box dan sebagainya. Dia tak tahu apa yang dia nak. Dia rasa life dia tak menarik. Penjelasan aku ni hasil dari pemerhatian aku sewaktu Lee menghadiri sebuah parti yang dianjurkan oleh penerbit buku yang juga merupakan majikannya. Di parti tu ada satu bro ni kata "Oh saya tak percaya dengan terma writers block. pada saya ia sekadar alasan seorang penulis yang pemalas dan suka menangguh kerja". Aku yang sedang menonton di dalam wayang menekup mulut yang ternganga. 

Menurut filem ini, Lee Israel punya attitude yang teruk. Lee seorang kaki botol, hubungan cinta pun tak kekal dan pengotor. Lee Israel ni seorang lesbian dan apa yang menariknya dengan dunia gay ni? Gay ni memang taboo tak kira tempat. Dalam filem ni pun tak ada mention any gay word. Hanya aksi dan body language. Kau kena tengoklah macam mana dia how effortlessly dia paparkann sisi taboo ini. Gitu. Aku akan ceritakan apa yang relatable sangat isu ni dalam penutup kata. Cewah!

Lee yang desperate sekarang tak tahu nak tulis apa untuk tugasan menulis sebuah biografi Fanny Brice. Dia tahu yang dia tak mampu nak habiskan tugasan ni dengan cepat kerana ada bil-bil yang harus segera dilunaskan. Di dinding terpandang dia akan satu nota yang dikirimkan oleh Katherin Hepburn kepadanya. Lee dengan sedih decide untuk jual nota tersebut dan mendapat wang yang agak lumayan berbanding menjual buku-buku terpakai miliknya. Seterusnya Lee terjumpa surat oleh selebriti lain sewaktu melakukan kajian untuk tugasannya. Namun sewaktu Lee membawa ke kedai untuk dijual, penjual itu memberi harga yang agak murah berbanding sebelum ini kerana nota kali ini tidak ada "p/s". Menurut Anna, yang merupakan tukang beli nota-nota selebriti ini mengatakan sekiranya ada "p/s", nota tersebut akan lebih mahal dan menjadi buruan scene collector.

Daripada situ Lee mendapat idea untuk memalsukan nota-nota peribadi dengan memilih hanya selebriti yang telah tiada. Berpura-pura menulis bagi pihak si mati. Boleh dikatakan Lee menjana pendapatan yang agak lumayan sepanjang melakukan kegiatan tidak bermoral ini.

Ketika di sebuah Bar, Lee berjumpa dengan rakan lama bernama Jack. Mereka bersahabat baik dan sering mendorong Lee untuk sentiasa rasa kaya dengan kehidupan. 

Sindiket pemalsuan ini semakin dapat dihidu oleh collector tegar surat-surat yang asli. Tiada lagi pembeli surat-surat Lee. Lee meminta bantuan Jack untuk menjual surat-surat berkenaan namun ia tidak lama dan akhirnya ditahan FBI.

Atas kesalahan tersebut Lee Israel tak kena masuk penjara pun. Dia cuma kena house arrest, banned from entering any library dan archives. Malah dia bangga dengan jenayah yang dia lakukan kerana Lee rasa saat dia menjadi orang lain dengan memalsukan nota-nota tersebut adalah saat dia menjadi diri sendiri. Tidak dinafikan ada yang masih menjual nota-nota palsu tulisan Lee dengan harga yang tinggi.

Apa yang aku boleh simpulkan di sini, tak kira berapa umur kita dan besar mana pengalaman yang kita ada tapi kalau dah degil, memang kita tak akan pass it through. Kita takkan lepas ke mana-mana. Ibarat Lee ni lah. Umur dia masa commit crime ni dalam 50-an. Ex-girlfriend dia pun kata dia degil. Tak ingatlah apa nama ex dia. Lee dan Jack boleh jadi partner in crime atas dasar Law of Atrraction. Salah satu faktor Law of Attraction ni terjadi apabila dua individu ini mempunyai minat yang sama maka mereka akan saling mendekat. Lee dan Jack sama-sama broke, hopeless, gay, lonely dan sebagainya. 

P/s: Aku terbaca satu komen netizen/warganet ni kenapa sepanduk LGBT boleh sesat dalam Women March tu. Dia kata sebab ada women yang lesbian so dia nak orang stop discriminate lesbian tersebut. Lesbian juga seorang wanita. Kalau individu tersebut tengok filem ni dia boleh relate kot. Kita tak discriminate, dia yang terasing sendiri. Dia pun tak terasing sbeab dia lesbian. Sebab tolonglah benda tu salah. Tak salah kita nak kawan tapi bila dia kata kita discriminate, by how? Makan pinggan asing ke? 

We are all unique. We don't need the cheap light to get attention. If you think you are so special and desperately need special treatment just read again your basic manual. Adalah tu salah set mana-mana.

---

From:  Aimi Rosli 
Date: Tue, Mar 19, 2019 at 11:09 PM
Subject: ขอบคุณกันและกัน/ Thanks to each other
To: Siti Amanda 

Tajuk e-mel tu aku copy je dari tajuk lagu yang aku tengah dengar di Youtube. Bukan lama menghilang, tetiba muncul dengan kebolehan baru. Haha. Setakat ni masih guna Google Translate.

Aku ada baca review orang, dia kata Can You Ever Forgive Me? ni storyline biasa je, tapi lakonan excellent. Tapi aku pun tak tahulah sebab aku tak tengok lagi. But I get where your point on “p/s” is coming from.

Usai membaca e-mel kau ni, aku tersedar lama juga aku tak tengok wayang. Last wayang yang aku tengok, Swing Kids. Puas hati betul aku dapat tengok movie tu.

Tapi Insya-Allah weekend ni aku nak rebut peluang menonton dokumentari 2215 di Thai Film Festival in Malaysia 2019. 

Aku juga sedang mempertimbangkan untuk tengok Upin & Ipin Keris Siamang Tunggal di pawagam. Tapi tayangan start Khamis ni, aku pula mungkin tak dapat balik rumah sampai hujung Mac. Movie ni sedap kalau tengok dengan adik-beradik. Makanya, aku doakan cerita Upin Ipin bertahan lamalah kat pawagam. Bolehlah aku ajak dorang pergi tengok wayang sesama. Kalau tengok video OST yang pakai orkestra tu, aku rasa boleh pergi jauh cerita ni.

Ewah berbalas e-mail begini mengingatkan aku kepada novel The Castle in the Pyrenees tulisan Jostein Gaarder. Julung-julung kalinya aku membaca novel falsafah, dan aku sudah pun hampir lupa falsafah yang diperbincangkan oleh karakter Steinn dan Solrunn.

Tapi feeling aku masa baca buku tu, ‘kisah Steinn dan Solrunn ni sedap juga kalau buat short film’. Jadi macamana relate-nya kita dengan Steinn dan Solrunn ni? Haha! Simple!

Jawapannya, medium berbalas idea adalah e-mel. 

Dalam novel tu, sebaris dua tanya khabar selebihnya idea, falsafah-falsafah.

Sesuai kan, aku masukkan elemen buku kat sini? Memandangkan PBAKL akan mula tak lama lagi. Harap kau dah habis baca buku kau beli kat PBAKL tahun lepas.

Sampai berjumpa nanti!

Nak pantun pecah kaca ke? Haha!

---

From: Siti Amanda
Date: Wed, Mar 20, 2019 at 04:28 PM
Subject: Dapat ke tiket tu?
To: Aimi Rosli 

Steinn dan Solrunn? Kau ni buat aku rasa nak beli e-book dia. Please somebody keluarkan yang terjemahan pula. PBAKL punya buku yang aku beli tahun lepas pun tak habis baca lagi. Fuck smartphone! Madang nak melekat je kat tangan aku.

Saat aku menulis ni, Melaka baru sahaja dihujani rahmat setelah panas yang melampau macam lahanat. Aku taip bersinglet ni sambil dengar Billie Eilish. Walaupun suara dia minta penampo tapi lirik dia nice. Contohnya lagu idontwannabeyouanymore;

Don't be that way
Fall apart twice a day
I just wish you could feel what you say
Show, never tell
But I know you too well
Got a mood that you wish you could sell

Tafsiran aku;

Jangan macam tu
Rasa sedih benda wajib dua kali sehari
Susahkan nak maksudkan perasaan dengan kata-kata
Bertindak, sebab arahan ni dua hala
Tapi aku kenal sangat kau ni
Kau nak buat duit je kan?

LOL.

Walaupun Mac mungkin dah habis, aku masih nak bercakap tentang Hari Wanita. Mungkin lepas ni aku akan share review aku tentang Captain Marvel. Hebat eh lelaki di luar sana siap bandingkan body Captain Marvel dengan Wonder Woman. Sampah.

Tak payah pantunlah aku tak pandai nak balas.

No comments: