10/21/19

Ehh Emel! #7: Subject: Filem “GERAN” & Band “THE RAIN”


Date: Oct 15, 2019, 8:31 AM
Subject: Gerangan
To: Aimi Rosli

Geran (2019) arahan Areel Abu Bakar dan penulis skripnya Hafiz Derani merupakan pejuang seni bela diri - Silat. Bagaimana aku tahu? Aku stalk FB diorang. Tanpa ragu, aku meneka ilham untuk menghasilkan filem yang mengangkat tema silat sudah ada dalam darah pahlawan yang mengalir dalam tubuh kedua-dua sutradara ini.

Hafiz Derani dilihat sebagai penulis senior yang banyak menulis telemovie sekitar tahun 2012 hingga kini. Areel Abu Bakar aku kurang pasti apa karyanya. Yang aku pasti MTV OST Geran: Menyemai Kemungkinan persembahan Salammusik adalah arahan beliau. Aku tak jumpa hasil kerja beliau di carian Google. Aku nak juga tahu mana dia cekau RM700K (menurut temu bual di MalaysiaKini) untuk filem ni.

"Bukan saya tak cari bantuan kewangan untuk filem ni, cuma orang tidak mahu cerita tentang silat" - juga temu bual di MalaysiaKini

Tak apa, untuk yang seterusnya diharap dapatlah bantuan dari SyaFinas.

Walaupun hasil filem Geran ini secara keseluruhan teknikalnya agak kurang memuaskan. Ia ditutup dengan keihklasan lontaran idea dan keluhuran jalan ceritanya.

Aku paling suka adegan minum kopi dan makan biskut. Tak pernah gagal berkumpul 3 orang ni. Pak Nayan, Ali dan Fatimah. Mat Arip hanya makan sekali untuk makan ubi kayu rebus dan kelapa, santai makan sama. Tidak ada aksi pergaduhan di meja makan. Menghormati rezeki.

Apa yang aku rasa selepas menonton adalah...

Aku rasa seronok lepas tengok Geran. Color dia cantik, old school. Aku puas hati. 

Tajuk dia Geran. Tapi filem ni tak dapat geran. Dia gerak dengan dana sendiri. 

Dengan rendah diri kata ini karya kerdil. Pepatah inggeris kata down to earth. Juga berkait dengan tanah. 

Babak awal main bola tak pakai kasut, kaki berpijak di tanah. Babak akhir Ali bersilat, berkaki ayam memijak tanah. Sucinya tanah ini ibarat asal usul manusia. Sertu dengan tanah. Pengakhiran juga dengan tanah. 

Suntingan babak jenis cut to yang buat aku hanyut dalam kebatilan akibat perebutan Geran. Suntingan ini juga yang membezakan sesebuah filem itu dibikin untuk tv atau layar lebar. 

Seronok gila Geran ni aku tak kisah langsung siapa nama-nama di sebalik tabirnya. Aku dapat rasa semangat brotherhood dalam filem ni. Semangat berkumpulan. 

Terima kasih dan syabas aku ucapkan kepada seluruh produksi filem Geran.

---


From: Aimi Rosli 
Date: Oct 21, 2019, 11:15 PM
Subject: #TheRainKeepers

Akhir-akhir ini hujan turun dengan lebat di Kuala Lumpur pada waktu petang. Aku tak dapat menghalang diri dari mengaitkan dengan visual anime Weathering With You. Malah ketika melihat air yang menuruni tingkap LRT/kereta lagu Is There Still Anything That Love Can Do? dendangan RADWIMPS untuk filem tersebut akan automatik bermain di minda aku.

Bercakap mengenai hujan lagi, aku ingin memperkenalkan band dari Yogyakarta bernama The Rain.

Perkenalan ini berlaku tanpa dirancang. 

Selepas menonton Korek Fizikal bersama Fourtwnty, aku jadi ingin dengar lagu-lagu Fourtwnty. Sehari sebelum episod Korek Fizikal ini dikeluarkan aku ada nampak IG Astro Gempak pos klip-klip dari konsert Fourtwnty tapi aku tak dig. Aku ada baca dekat kapsyen mereka ini penyanyi OST Filosofi Kopi. Aku familiar dengan judul ini kerana pernah menonton trailernya tetapi filem itu sendiri belum lagi.

Aku cuba mendengar album Lelaku oleh Fourtwnty. Aku Tenang sebagai opening track adalah langkah yang tepat. Aku tersangkut. 

Disebabkan tersangkut, aku naklah dengar ketika bersiap di waktu pagi, membuat kerja, dalam perjalanan ke pejabat dan sebagainya. Tetapi! ... Spotify di telefon aku tidaklah premium. Sebenarnya, ini pilihan aku juga. Sengaja aku biar akaun ini percuma sebab bila aku dalam bas/LRT aku suka explore muzik. Biar ada lagu rawak yang masuk antara lagu yang aku letak dalam playlists.

Salah satu penemuan aku adalah band yang sedang dibicarakan ini.

Dalam silih ganti pengumuman di dalam LRT dan muzik, aku dapat menangkap beberapa lirik. Mencuit hati. Liriknya berbunyi: 

Aku ... ... lupa
Saat pertama ... lara
Oleh ... yang pupus
Hingga hati cedera serius.

Aku macam 'Eh lagu apa ni?' kerana sesuatu mengenai bunyi lagu ini memberikan mood seperti Pemuja Rahasia - Sheila On 7. Skrin telefon yang padam, aku hidupkan. Terpampang: Terlatih Patah Hati - The Rain. Tajuk pun lucu. Cheeky!

Sekali lagi, aku bersifat ingin tahu. Lalu aku membuka Youtube untuk melihat band ini.

Maka, ini adalah 5 lagu The Rain pilihan aku:

1. Terlatih Patah Hati
Bertepuk sebelah tangan (sudah biasa)
Ditinggal tanpa alasan (sudah biasa) 
 Penuh luka itu pasti tapi aku tetap bernyanyi 
Everything about this song catchy! MV pun funny. Aku rasa ini adalah lagu yang baik untuk dibuat pengenalan kepada band ini. Hihi.
2. Upaya Maksimal 
Aku suka lagu ini sebab pembukaannya bercakap mengenai hal yang sangat semula jadi: 
Aku masih ingat beranikan diri menyapa
Percakapan singkat bermodalkan topik cuaca 
 Dan sebuah hari yang biasa saja
 Berubah menjadi istimewa. 
Semakin lagu ini bergerak, liriknya menjadi semakin menarik. Malah korusnya "upaya sudah maksimal, gagal pun tak jadi soal" boleh dijadikan kata-kata motivasi dalam mencuba sesuatu hal (tidak semestinya cinta doang). Seperti kata The Rain pada ruang deskripsi Youtube MV lagu ini, "namanya juga usahaaaa". 
3. Gagal Bersembunyi 
Lagu ini dimulakan dengan "Hey! Apa khabarmu jauh di sana?". Mestilah kau terkejut tetiba ada pula yang menyapa dan bertanya khabar! Haha! 
Ini rangkap kegemaran aku sebab sang pencerita mendedahkan rahsianya: 
Gagal 
 Kali ini gagal bersembunyi
 Di balik kata-kata bijak
 Yang selalu mampu
 Membuat aku terlihat tangguh. 
4. Jabat Erat
Lagu ni sesuai digunakan untuk jadi background music kepada video reunion, bergembira dengan kengkawan. Untuk bila kita tengok balik dan bernostalgia gituh! Jabat Erat! 
Di hari yang tepat nanti
Kita bertemu lagi. 
5. Hingga Detik Ini 
Berbeza dengan 4 lagu yang aku senaraikan di atas, kali ini melodi lagu ini yang menangkap telinga aku terlebih dahulu. Boleh dikatakan irama yang sedap dibuat carpool karaoke dengan kawan ketika terperangkap dalam jammed dan hujan tanpa berfikir liriknya tentang apa. Kah kah buat berangan berlakon MV sambil merenung luar tingkap pun boleh.


Aku juga suka yang dorang maintain elemen "hujan" ni dalam lirik, tajuk album (Hujan Kali Ini, Senandung Kala Hujan, Jingga Senja dan Deru Hujan), dalam album Jingga Senja dan Deru Hujan ada lagu bertajuk Perempuan Hujan malah nama label dorang pun Heavy Rain Records. Fans pula dipanggil #TheRainKeepers.

P/s: Dikhabarkan 1 November 2019 ini The Rain bakal release single baru. Wo!


Untuk The Rain,

No comments: